Yleinen
2.12.2016

Pojat tarvitsevat liikuntaa oppiakseen, toisin kuin tytöt

Kiitos aktiivisen Poikien äidit -facebookryhmän, sain käsiini mielenkiintoisen Aamulehden artikkelin. Siinä kerrottiin, että toisin kuin tytöillä, pojilla liikunta on selvässä yhteydessä koulumenestykseen ja oppimiseen. Tällä tarkoitetaan päivittäin tapahtuvaa liikkumista, jota pitäisi olla lapsella yli kaksi tuntia päivässä. Artikkelissa kerrottiin, että tutkimuksissa on selvinnyt liikunnalla olevan suora yhteys poikien muistiin. Yllättävää tutkimuksessa on se, että samankaltaista yhteyttä ei löydetty tyttöjen kohdalla.

Koulu on pelkkää istumista

Vaikka kyseisessä tutkimuksessa puhuttiinkin koko päivän aikana suoritetusta liikunnasta, olen silti sitä mieltä että koulun opiskeluolosuhteita olisi hyvä muuttaa kokonaisvaltaisesti liikkuvimmiksi. Koko koulupäivä istuen paikallaan on aika pitkä aika lapselle. Puhumattakaan tarkkaavaisuushäiriöisestä lapsesta, jolle liike on erittäin tärkeää tai oikeastaan pakollista työskennellessä. Jos tutkimuksetkin puoltavat, että liikunta on hyvästä poikien muistille, niin eikö liikuntaa voisi tuoda myös luokkahuoneisiin, ei se hukkaan menisi tytöilläkään. En tarkoita mitään juoksurataa tai painimattoa, vaan esimerkiksi jumppapalloja, joiden päällä voisi tehdä pientä liikettä samalla kun tekee tehtäviään. Tai ehkä jotain pientä ohjattua taukojumppaa, kun on istuttu pitkä aika paikallaan.

Onhan näihin asioihin jo tehtykin paljon muutoksia, jos vertaan omaa lapsuuttaan lapsiensa lapsuuteen. Silti yhä olisi varaa muuttaa tapoja lisää. Välitunneilta pitäisi puhelimet kieltää ja laittaa lapset leikkimään sekä liikkumaan. Liikuntatunteja lisätä ja muihin oppiaineisiin ottaa liikkumista mukaan. Eihän se silti sitä tarkoita, että kaikki tunnit ja hetket olisivat liikettä täynnä, varmasti koulupäivään mahtuisi myös niitä hetkiä jolloin oltaisiin liikkumatta ja keskityttäisiin itse asiaan.

pojat kiipeilevät

Ollie ja Oliver temppuilevat huoneessaan

Onko liikkuminen tunneilla häiriköintiä?

Törmäsin adhd-lasten vanhempien keskusteluun siitä, että miksi opettajat jatkuvasti lähettävät Wilmaviestejä vanhemmille lasten jokaisesta liikkeestä luokassa. Onko kynän heiluttelu tai jalan tärisyttäminen todellakin sellaisia asioita, joista kotiin pitää lähettää huomautus? Häiritseekö luokkakavereita jos ”Matti” käy terottamassa kynänsä muutaman kerran tunnin aikana, koska tarvitsee liikettä saadakseen aivonsa rauhoittumaan? Onko edelleenkin paikallaan istuminen täysi vaatimus oppilaille jokaisella tunnilla?

Usein tämän tyyppiset keskustelut keräävät vastareaktiona niitä kommentteja, jossa liikkumista oppitunneilla ei ymmärretä. Se yhdistetään häiriköintiin ja huonoon käyttäytymiseen. Minulla on tarkkaavaisuushäiriöinen lapsi joka on äärimmäisen fiksu, sekä nopeasti oppiva. Toivoin, että hän saa nyt ja tulevaisuudessa varhaiskasvatukselta sekä koululta tukea opiskeluunsa, enkä joudu vastaanottomaan päivittäin mitään turhanpäiväisiä ilmoituksia siitä, että lapseni on heilutellut sormiaan tunnilla.

Jokatapauksessa siitä olemme varmasti kaikki äidit yhtä mieltä, että lasten pitää liikkua. Omien poikieni kohdalla kahden tunnin liikunnan toteutuminen ei ole ikinä ollut ongelma. Poikani liikkuvat koko ajan. Jos eivät ole ohjatussa toiminnassa mukana, niin hyppivät trampoliinilla, pelaavat sählyä tai laskevat pulkkamäkeä. Heitä ei ikinä saisi liikkumaan vain kahta tuntia päivässä, liikuntaa on aina paljon enemmän. Hyvä niin, ehkä he oppivat koulussakin silloin paremmin jotain.

Lue myös: ADHD lapsen äiti, muista nämä 8 asiaa

Elämäni adhd pojan äitinä

Avainsanat

Kommentit

Vähän kaksipiippuinen juttu. Entäs ne lapset jotka keskittyäkseen tarvitsevat rauhaa ja jatkuva esim kynän naputus tai jumppapallolla pompottelu saa tämän rauhallisen, eri tavalla oppivan keskittymiskyvyn herpaantumaan ja oppitunnista jää muistiin enää naks naks ja pompom? Siinä on veteen piirretty viiva tosiaan onko se silloin jo häiriköintiä. En halua kyseenalaistaa tarkkaavaisuushäiriöisen tapaa oppia, päinvastoin hienoa jos heillekin keinot löytyy. Mutta entäs jos se on sitten muiden kustannuksella? Vaikeita juttuja… Saa jopa miettimään voisiko joskus erilaiset oppijat olla eri luokilla?

Jonna-Emilia

Niin tai tosiaan antaa niitä kokemuksia erilaisista oppimisympäristöistä molemmille. Ei tulevilla työpaikoillakaan kaikki työskentele hipihiljaa. Siellä on taatusti joku liikettä tarvitseva seassa työskentelemässä. Oma ajatukseni olisi, että koulussa olisi niitä hiljaisia tunteja ja sitten tunteja, joissa liikkuminen on mahdollista. Tasaisesti molempia. Tällöin lapset oppisivat työskentelemään erilaisten ihmisten kanssa, sitä se on tulevaisuudessakin.
Enkä nyt tarkoittanut muutenkaan tuolla kynän heiluttelulla tai pallon käytöllä mitään äänen pitämistä, vaan ihan omalla paikalla tapahtuvaa pientä liikettä.

Hei! Tosi mielenkiintoinen tutkimus! Nyt kiinnostaa myö kovasti, mistä olet hankkinut valokuvassa olevan temppuilutelineen? Mahtavan näköinen lisä lastenhuoneeseen!

Jonna-Emilia

Se on Dinoxilta. Siellä on paljon muutakin kivaa 😊

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.