Yleinen
28.11.2016

Huonoin tekosyy ikinä: en ehdi liikkumaan, koska olen äiti

Huonoin tekosyy ikinä: en ehdi liikkumaan, koska olen äiti

Päivätyöni on tällä hetkellä liikunta-alalla ja tällä alalla sitä törmää aikalailla kahdenlaisiin äiteihin.

Niihin jotka liikkuvat liian vähän, koska lapset…

Ja niihin jotka liikkuvat liikaa, koska minä…

Miten olisi jokin vaihtoehto tuolta väliltä?

Jos minä neljän lapsen äiti löydän ajan, niin löydät sinäkin!

Elän tällä hetkellä varmasti elämäni kiireisintä aikaa. Minulla on kaksi työtä ja lasten isällä yksi, pienimmät poikamme ovat vain osa-aika hoidossa, kolmen pojan harrastuksia 6 päivää viikossa ja futispelejä sekä turnauksia päälle joka viikonloppu. Neljäs poika tulee pian perässä.

Ei voi sanoa, että olisi liikaa vapaa-aikaa. Itseasiassa en ole edes ihan selvillä, miten arkemme pyörittäminen on edes mahdollista. Mutta siitäkin huolimatta minä ehdin harrastamaan ja kaikenlisäksi niin, että se ei ole pois ajastani lasten kanssa.

Yleisin selitys sille, että liikuntaa ei aloiteta, on lapset. Joko lapsi on vielä niin pieni, että ei sitä voi (muka) jättää hoitoon. Sitten alkavat nämä kultaiset ruuhkavuodet mitä minäkin elän. Ja kyllä, nämä ovat todella ruuhkaisat vuodet, erityisesti kun lapsia on näin monta. Mutta sen kiireenkään keskellä ei saa unohtaa itseään. Liikunta ja terveys ovat avainasemassa siihen, että voimme hyvin myös tämän hektisen arjen keskellä.

En ymmärrä myöskään toista ääripäätä jossa juostaan päivittäin lasten kanssa suoraan päiväkodista treenammaan. Lapset viedään hoitoon isovanhemmille tai lapsiparkkiin. Aikaa lasten kanssa yhdessä jää vain tunti illasta. Miksi lapsia tehdään jos heidän kanssaan ei haluta viettää aikaa?

Muista itsesi, mutta älä yliammu

Kuten monessa muussakin asiassa, niin myös tässä minä liputan sitä kultaista keskitietä. Omaa terveyttään ei saa millään tekosyyllä unohtaa, mutta jos lapsia hankkii, on omasta ajastaan myös hieman luovuttava lasten vuoksi.

Ajan itsestään huolehtimiselle voi löytää yllättävistä hetkistä. Pienen vauvan nukkuessa on helppoa vaikkapa jumppailla kotona. Myös vaunulenkit ovat loistavaa liikuntaa. Minä kävin juoksemassa niin, että isommat pyöräilivät ja pienin istui vaunuissa.

Helppo kotijumppa äidille ja lapselle

Nyt ruuhkavuosina liikuntaa tulee harrastettua aamuisin ja iltaisin. Olen aamu-uninen, joten suosin iltoja. Tähän sopii myös harrastukseni muodostelmaluistelu, koska meille aikuisharrastajille jää aikalailla vain lepakkovuorot. (Eli myöhäinen ilta).

Näin maksimoin sen, että kuntoiluni tapahtuu lasteni uniaikaan ja silloin en myöskään menetä aikaa heidän kanssaan. Toisaalta kannattaa pitää mielessä myös se, että kenenkään terveys tai kunto ei romahda viikossa tai kahdessa. Jos tulee sellainen olo, että ei jaksa liikkua, niin voi liikkua hetken kevyemmin tai pitää hieman taukoa. Itseään ei pidä pakottaa urheilemaan, sillä kuntoilun pitäisi tuntua hyvältä.

Löydä itsellesi laji ja innostu liikunnasta

Jokaiselle on olemassa se täydellinen laji. Sellainen laji jonka äärellä kaikki muut kiireet ja huolet unohtuvat. Minulle se on luistelu, ollut lapsesta asti. Yhtä hyvin olisin voinut löytää sen tunteen jostain uudestakin lajista. Suosittelen kaikkia äitejä kokeilemaan erilaisia harrastuksia, tämän fitnessbuumin aikana on unohdettu sellaiset ihan tavalliset harrastukset. Harrastukset jotka tuovat jotain muutakin mielihyvää kuin kauniin peilikuvan.

Sinun ei tarvitse olla valmiiksi liikunnallinen harrastaaksesi liikuntaa. Aikuisille löytyy mahdollisuuksia aloittaa lajin harrastaminen ihan nollasta. Toisaalta myös lajien vanhoille harrastajille löytyy omat ryhmänsä. Vaikka elämä tuntuukin kiireiseltä, niin kiire helpottaa tulevaisuudessa. Eikö olisi järkevää, jos olisit valmistautunut siihen hetkeen etukäteen niin, että lasten kotoa lennettyä voisit jatkaa mukavaa harrastustasi vielä paremmalla panostuksella. Lajien kirjo on valtava ja jokainen niistä on siellä vain sinua varten. Nyt vain valitsemaan omasi.

fb_img_1480172946754

jonna luistimilla

Kisasin joukkueeni kanssa (Step On Edge) viikonloppuna muodostelmaluistelun Master-sarjassa. Kilpaileminen on mukava lisä harrastukseeni.

Lue myös: Sisäänrakennettu kilpailuvietti

Onko ulkonäkö tärkeämpää kuin vatsassa kasvava vauva?

Avainsanat

Kommentit

Lasten syntymän jälkeen en ole harrastanut ylimääräistä liikuntaa. Normaali liikkuminen kuuden lapsen äitinä riitti pitämään hoikkana ja hyväkuntoisena, MUTTA kun viimeisinkin lapsista kasvoi aikuiseksi huomasin hetkessä kuinka paljon lasten kanssa tulikaan liikuttua! Kiloja tulla ryöpsähti kunnolla ja kunto romahti huonoakin huonommaksi. Monelle lasten kanssa liikkuminen on ihan tarpeeksi, mutta hyvä olisi jotain pientä tehdä lisäksi, ettei muutos olisi sitten niin valtava kun ne herrantertut lähtee maailmalle 😉

Jonna-Emilia

Niin, monesti liikkumisen aloittaminen vasta aikuisena on paljon haastavampaa kuin ottaa se liikunta mukaan osaksi elämää jo lapsena/nuorena. Koskaan ei tosin ole liian myöhäistä aloittaa.

Ehdottomasti kuulun niihin kun ei ehdi. Illat ja vkonloput menee lasten harrastuksissa. Lapsilla 9krt vkossa treenit (leirit, kisat, extrat päälle, kisojen ja pelien talkootyöt, leipomiset jne, kuskauksissa mukana kulkee 2 alle 3-vuotiasta lasta, joten vaikka samalleja päivää osuu isompien treenit esim. Klo 16.30-18.30 ja 17.30-19.30, kotoa pitää lähteä klo 15.45, kotona ollaan 20.00. Nyt jo kauppareissut hoidetaan miehen ruokatunnilla, iltaisin mennään itse nukkumaan samaan aikaan kuin lapset.

Jonna-Emilia

Se on kyllä haasteellista löytää aikaa, jos menee lasten kanssa samaan aikaan nukkumaan. Eräs ystäväni tekee niin, että kun lapset ovat harrastuksissaan, niin hän käy lenkillä siinä lähimaastossa sinä aikana. Voisit hyvin mennä esim näiden pienten kanssa silloin kävelylle/juoksemaan, jos sinulla on tuplarattaat tai pienet voisivat mennä potkupyörillä/polkupyörillä/pulkassa.

Mistä ootte hankkinu noi vihreetä hohtavat korvikset? Katottiin teit vastakkaiselta puolelta katsomoo 😄 Ja te teitte hyvän ja mukaansa tempaavan ohjelman 😉

Jonna-Emilia

Ne hankki meidän pukutiimi, pitää kysäistä. Jostain ne tilattiin. ne oli kyllä hauskat, ohjelmmassa ei uskallettu käyttää 😊

Hyvä kirjoitus!
Olen itsekin liikunta-alalla töissä ja kuuntelen päivästä toiseen kuinka äideillä ei muka ole aikaa liikunnalle. Ja että niitä liikakiloja on tullut raskauden takia ja ne ovat jääneet kun lapsen kanssa on niin hankala liikkua… Vaikka olisi kotiäiti!

Hassu juttu kun itsekin työssä käyvänä, 2-vuotiaan lapsen äitinä ja vapaa-ajalla yhtä urheiluseuraa pyörittävänä löydän aikaa liikunnalle. Olen yhtä kovassa kunnossa kuin ennen raskautta, joten en ymmärrä muiden äitien valitusta. Sektio vaikeutti liikunnan jatkamista mutta paranemisen jälkeen kyse oli vaan siitä mitkä asiat kokee tärkeäksi.

Jos liikunta on itselle tärkeää, niin sille kyllä löytyy aikaa.

Kunpa vaan nämä äidit ymmärtäisivät, että äidin liikuntaharrastus tarkoittaa sitä että äiti on terve ja jaksaa paremmin leikkiä lapsensa kanssa!

Jonna-Emilia

Niin ja tosiaan on muitakin vaihtoehtoja löytää aikaa liikunnalle kuin repiä se aika pois lapsilta. Koko perhe voi liikkua yhdessäkin.

Teijän ohjelmaa oli mukaansa tempaava 😄 itse kans harrastanu vaahtosammuttimen kokosesta luisteluu ja nyt luistelen aikuisjoukkueessa (sand christals) ja se on mukava irtiotto arkeen käydä treeneissä😄

Jonna-Emilia

Hei kiva. Tällaiselle kalkkikselle just hyvä kisabiisi 😊 seuraanpa seuraavissa kisoissa teitä 😊

Haluisin vielä lisätä, että liikunnan ei tarvitse olla joka kerta mitään kunnon hard core -liikuntaa, vaan ihan mikä tahansa liikunta on parempi kuin ei mitään. Lapsen/lasten kanssa voi hyvin tehdä jumppaa, johon lapsi osallistuu (tai voi leikkiä omiaan vieressä), esim kyykkyjä, punnerruksia ja vatsalihaksia voi mukavasti tehdä kotona. Meillä vanhempi poika (2,5 -vuotta) tykkää yrittää tehdä samoja liikkeitä kuin itsekin teen, vaikkei ne viellä onnistukaan, vauva taasen toimii välillä lisäpainona :D. Vanhemmasta pojasta se on hauska leikki, kun molemmat punnerretaan seinää vasten ja jumppaillaan lattialla :). Itsehän välilä jumppailen jopa ulkona, kun ollaan leikkipuistossa. Eikä siitä liikunnasta kannata mitään paineita ottaa. Välillä jos ei millään onnistu treenailut leikkien ohessa tai pojat tarvitsevat ”täyden” huomion, niin sitten jätän jumppailut tekemättä. Sitten ollaan joskus käyty taaperon kanssa tällaisessa taaperojoogassa, mutta näitähän on (varmasti) erilaisia tunteja mihin voi osallistua lapsen kanssa. Tai jos on tarpeeksi vanha lapsi, jonka voi johonkin kerhoon/harrastukseen jättää, niin hyödyntää ajan lenkillä tai kuntosalilla. No tällaisia ”itsestään selvyyksiähän” nämä on, mutta jos jollekin olisi edes apua 🙂

Jonna-Emilia

Tuo on hyvä lisä, että liikunnasta ei kannata ottaa paineita. Kuten minäkin kirjoitin, niin liikunnan pitäisi tuoda hyvää oloa, eikä aiheuttaa lisää stressiä. Monesti se pieni kevytkin liikunta tekee kuitenkin terveydelle sekä kunnolle hyvää. Puhumattakaan pääkopasta. Aloittaminen on vaikeaa, mutta sitten kun huomaa sen kuinka paljon liikunta tuo virkeyttä ja energiaa siihen muuhunkin osaan päivästä, niin tajuaa, että sitä se on vain ollut vaille jotta jaksaa paremmin.

Näin yksin lapsen kanssa asuvan ei voi hyödyntää aikaa jolloin lapsi on nukkumassa.
En voi jättää nukkuvat lasta yksin. Myös aamu herätys 5.30 on jo tarpeeksi aikainen että illalla sitä itsekkin menee jo aikaisin nukkumaan.

Jonna-Emilia

Toki tilanteet ovat erilailla haastavia kaikille ja ”rajusta” otsikosta huolimatta en halua syyllistää ketään. Sinunkin tilanteessasi liikkuminen on varmasti hankalampaa kuin monen muun tilanteessa, mutta jos esim jumppailisit lapsen kanssa yhdessä tai kävisit kävelylenkillä vaunujen kanssa, niin huomaisit pian, että sinulla olisikin virtaa paljon enemmän kuin aikaisemmin. Tsemppiä sinne.

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.