Yleinen
9.10.2015

Herkkupizza, yllättävällä pohjalla!

20151009_120337-01

Näkkileipä on terveellistä. Siitä saa kuituja, kivennäisaineita ja vitamiineja. Tosin suolan määrään kannattaa kiinnittää huomiota. En koskaan ole osannut ajatella kaikkien terveellisten ruokien hienoutta. Mielummin ostan kaappiin pelkkää hyvää ja maistuvaa, enkä tee niitä pieniä terveystekoja eli vaihda leipää näkkäriin tai kuplivaa juomaa kraanaveteen. Eihän terveellinen voi olla hyvää, eihän?

Rakastan pizzaa erilaisilla versioilla. Kukapa ei rakastaisi? Sitä on mukava hakea kotipizzasta leffan kylkeen tai väsätä kotona ihan itse. Joskus pizzan epäterveellisyys ei liity täytteisiin, vaan etenkin siihen vaaleaan pommiin, joka makaa niiden täyteaineiden alla. Miten tehdä kokonaisuudesta siis astetta järkevämpi – terveellinen, mutta silti maistuva elämys?

Kävelin kaupassa ihan normaalisti ostoksilla. Päämäärättömästi haahuilin tapani mukaan kaupan käytävillä, kun nenään tulvahti huumaava tuoksu. Maistiaisia! Sinne siis! Pääsin maistamaan jotakin mielettömän hyvää ja haluan jakaa tämän makuelämyksen teidän kanssanne. En tiedä onko idea jo ihan kulutettu juttu, mutta itselleni se ainakin oli uusi ja ehkä se on sitä samaa myös jollekin teistä siellä ruudun takana.

Täten haluan yhdistää alun näkkärihöpötyksen sekä pizzahimon; esittelyssä näkkäripohjainen pizza!

IMG-20151009-WA0000-01

Ruoka on nopea ja yksinkertainen. Se on mielettömän makuinen ja ainakin astetta terveellisempi. Jos et usko, kokeile silti!

Näkkärit levitetään siis pellille ihan oman mielen mukaan. Sen jälkeen niille laitetaan ns. kosteuttamaan ja pizzatyypilliseen tapaan ketsuppia tai esimerkiksi pyreetä. Itse suosittelen pyreetä, koska siinä on paljon puhtaampi ja raikkaampi maku.

20151009_120857-01

Tämän jälkeen jokainen käyttäköön taiteilijan vapauttaan. Kinkkua? Salamia? Vegepinta? Ihan vain makunystyröiden mukaan mennään. Tässä talossa laitettiin tonnikalaa, ananasta ja pikkutomaatteja.

20151009_120909-01 20151009_120934-01

Suosittelen kaiken komeuden päälle ripottelemaan vielä juustoa. Se nyt vain yleisesti on tärkeä osa pizzaa. Toki tämäkin riippuen siitä, että pitääkö moisesta aineksesta edes tai haluaako safkan vetää vielä astetta terveellisemmäksi unohtaen koko juuston.

20151009_121951-01

Lopuksi pelti uuniin ja pizzaa voi pitää siellä noin 8-10 minuuttia 200 asteessa.

Kokeilkaa ihmeessä! Tämä postaus ei ole yhteistyö, vaan ihan henkilökohtainen vinkki hyvästä reseptistä. Saa tulla myös kertomaan, että maistuiko!

Kommentit

Näkkäri kuulostaa jännältä yhdistelmältä. Meillä joskus käytetään arkihätävarana ruisleipäpizzaa, joka on mun kotoa periytynyt mukaan meidänkin kotiin. Paras leipä siihen on sellainen pehmeämpi pyöreä ruisleipä, jossa on reikä keskellä. Siihen sitten vaan samaan tapaan täytteet päälle ja jos nälkä on kova niin mikro ajaa lämmittämisen asian ihan hyvin. Meillä täytteessä ei sooloilla, se on aina tomaatti, kinkku ja juustoraaste. Joskus jopa paprika. Ja ketsupin tai pyreen sijaan leipä voidellaan kevyesti. Kuulostanee ehkä lämpimiltä voileiviltä, mutta pizza se on. ?

Jos ihan tarkkoja ollaan niin se pizzan pahin rasvapommi on kyllä juusto 😉 Pizzapohjanhan saa jo itsessään esim ruispohjalla terveellisemmäksi, sitä myös kotipizzassa myydään.

Hiilarit muuttuu samantien sun kehossa rasvaksi että juuh.. Juusto itseasiassa terveellisempää

En oo ikinä kuullutkaan näkkäripohjasta, täytyy varmaan pistää kokeilulistalle 🙂 mä kun teen ite pitsaa niin teen pohjan täysjyväjauhoihin, ruisjauhoihin ja leseisiin, en käytä vaaleita vehnäjauhoja ollenkaan. Suosittelee kokeilemaan seuraavan kerran kun teet itse pitsaa 🙂

Anette - Operaatio Äiti.

Millanen pohjasta tulee? Mä en pidä yhtään liian pehmeästä 🙂

Kiva idea! Täytyypä kokeilla! Miten on, pehmenikö näkkäripohja uunissa vai pysyiko kovana? Siis mielenkiinnosta kyselen, että miten näkkäri reagoi lämpöön, kun en oo koskaan kokeillut. 🙂

Anette - Operaatio Äiti.

Jäi edelleen purtavaksi 🙂 Mutta ei tosissaan sellaiseksi näkkärirapeaksi, vaan pehmeäksi. Siitä ei silti tullut pullamössöä 😉

Viljattomuus ei liity dietteihin välttämättä ollenkaan, toiset haluaa viljatonta ihan vain ravitsemuksellisista syistä, ihminen kun ei tarvitse viljaa ruokavalioonsa. Hyviä vaihtoehtoja viljalle on maissi, hirssi ja tattari, riippuen mitä osaa viljoissa haluaa vältellä. Gluteeni ei kuulu ihmisen terveelliseen ruokavalioon, sen haitat on kiistattomat. Kuitua saa myös monesta terveellisemmästäkin asiasta kuin näkkäristä.

Anette - Operaatio Äiti.

Ja kaikki eivät tosissaan taas halua nollatoleranssia joistain asioista ja haluavat silti tehdä jonkun asian asteen terveellisemmin. Ymmärrän kyllä pointtis 🙂

Mulle tuli tosta ekasta kommentoijasta sellaiset vibat, että joku suklaapatukka suupielessä siellä oikeesti kirjoitellaan, sori! 😀 Terveellisesti elävät ihmiset on yleensä enempi sunshineja, eivätkä kierrä pätemässä ja vinkumassa blogeissa toisten valinnoista. Ihanaa viikonloppua ?

Anette - Operaatio Äiti.

Voi olla 😀 Kiitos ja ihanaa vkl sinnekin! 🙂

Ei kiitos viljoille. Ei kiitos myöskään tuolle suolamäärälle mikä tulee näkkäristä, juustosta ja tonnikalasta. Järjetön määrä suolaa yhdellä aterialla, terveellisestä kaukana sillä suolan haitat on merkittäviä.

Anette - Operaatio Äiti.

Muistaakseni huomautin postauksen alussa näkkärin suolapitoisuudesta. Ja siitä, että täytteet saa tehdä oman tarpeen mukaan. Dietteilijä iskee siihen varmasti jotain muuta kuin minä, joka vaan halusi hyvää ruokaa ilman valkoista pullamössö pohjaa 🙂 Huomautin myös, että terveellisemmän siitä saa jättämällä juuston pois. Mulle näkkäri on diabeetikkona paljon parempi, kun valkonen normipohja. Plus siinä on kuituja ja muuta hyvää. Suolanen tonnikala toki on, mutta mä taas en käytä LISÄTTYÄ suolaa ollenkaan ruokavaliossa, joten suhde tasapainottuu hyvin 🙂 Jos ei syö viljoja, sit ei syö. Sit tekee sillä parhaalla näkemällään tavalla sen pohjan ja jakaa esimerkiksi hyvän korvaavan esimerkin tähän kommenttikenttään 😉 Luulen, että moni arvostaisi sitä! Mä en ainakaan oikein viljattomasta tiedä mitään. Loppukommenttina haluan todeta, että nykymaailmassa einesten, valmisruoan ja muun keskellä tämä on erittäin terveellinen suhteessa 🙂

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.