Yleinen
14.9.2017

Näin ehkäiset ruokahävikkiä

Näin ehkäiset ruokahävikkiä

Nyt vietetään hävikkiruokaviikkoa. Me olemme perheessämme heränneet ruokahävikkiin jo vuosia sitten. Kannoimme viikottain kasskikaupalla pilaantunutta ruokaa roskiin. Hävikkiruoan vähentämhttps://blogit.kaksplus.fi/munakoisonijamina/2017/09/14/nain-ehkaiset-ruokahavikkia/inen oli lopulta naurettavan helppoa. Kaikki lähti muutamasta perusasiasta.

  1. Otetaan esille ylimääräiseksi jäänyt ainesosa
  2. Mietitään mitä siitä voisi valmistaa, jos se ei olisi menossa roskiin

Kaikki lähtee kahdesta edellämainitusta perusasiasta. Oikeastaan kaiken mikä ei ole mätääntynyt tai homeessa, voi hyödyntää. Kuivahtaneissa aineksissa on omat haasteensa, mutta usein nekin voi vielä muuntaa toimivaksi lounaaksi. Esittelen muutamia perheessämme herkästi roskiin meneviä ruoka-aineksia, jotka useimmiten onnistumme pelastamaan.

Riisi

Keitätkö aina kattilallisen, vaikka vähempikin riittäisi? Niin minäkin. Riisi on arvaamatonta. Koskaan ei tiedä, milloin sitä tekee mieli syödä enemmän ja koska vähemmän. Riisin voi aina säästää seuraavaksi päiväksi, mutta se muuttaa jääkaapissa koostumustaan hieman kökköiseksi ja mikrotus saa aikaan tahmeaa mössöä. Riisi käytetään uudelleen maistuvimmin muilla keinoin.

-Riisipapurisotto. Lisää riisikattilaan purkillinen kaurakermaa. Kuumenna kunnolla. Laita joukkoon pannulla kuulotettua sipulia, aurinkokuivattuja tomaatteja tai vaikkapa oliiveja. Pääproteiininlähteeksi käytän usein tässä jämäruoassa kidneypapuja tai tofua. Tofu kannattaa paistaa pannulla sipuleiden kanssa ja maustaa äärimmäisen hyvin mauttomuuden estämiseksi.

-Riisipiirakat. Jos keskellä kämmentä seisoo jauhopeukalo, suosittelen ehdottomasti karjalanpiirakoita. Joulu on tulossa ja tällä ohjeella voi hyödyntää myös riisipuuron hyötykäyttöön. Life tastes good -blogin versio tässä

-Paistettu riisi. Tuo kiinalaisten noutopöytien ykkösherkku. Helpommillaan tämä toimii vaikkapa soijakastikkeen lisukkeena. Paista riisi öljyssä pannulla ja lisää joukkoon  esimerkiksi hernemaissipaprika-pussi.

Vihannekset

Vihanneslaatikko on varsin surullinen tapaus. Se kerää suojiinsa nahjukset ja aikansa eläneet tuotokset. Porkkanapussiin jää usein keiton jäljiltä kolme porkkanaa ja perunapussiin neljä liian pientä perunaa. Puolikkaista sipuleista ja tomaateista nyt puhumattakaan. Meillä makoilee jääkapissa juuri pahnan pohjimmaisena puolikuollut kesäkurpitsa. Vanhuuden uhkaa kokevat vihannekset kannattaa vielä pelastaa. Läpikarvaista porkkanaa en lähtisi enää sheivaamaan eikä itänyt peruna ole terveellinen joten anna niiden suosiolla mennä. Ota härkää sarvista ennen tätä vaihetta.

Sosekeitto. Kasvissyöjien ja kylmien keittopäivien klassikko. Miksikö? Siksi, että siihen voi laittaa aivan mitä vain. Pilko porkkanat, kesäkurpitsat, perunat ja kaikki muutkin vihanneksen jämät kattilaan, lisää vesi ja pistä perään tomaattimurska/kaurakerma. Tähän sopii oikein hyvin purkkien jämät. Myös maustepussien ja chilikastikkeiden pohjat sekä yksinäiset valkosipuleiden kynnet toimivat mallikkaasti. Sosekeitto ei katso karsaasti mitään.

Leivät. Mitä tahansa tahansa leipätaikinaa voi jatkaa vihanneksella. Rieskasta sämpylään. Leipään voi upottaa porkkanat joko keitettynä tai raasteena. Perunat keitettynä ja punajuuret porkkanan tavoin. Voit vaikkapa heittää pakastelokeron kaikki yksinäiset juurekset kattilaan, keittää ja soseuttaa haarukalla leipätaikinan sekaan.

Tomaateista kuoriutuu vaivattomasti tomaattisalsaa tai jatko jauhelihakastikkeeseen.

Nuupahtamista odottavat salaatin ylijäämät kannattaa surauttaa vihersmoothieksi. Nykyään vihersmoothiekin voi maistua hyvältä.

Moni pihvi tarvitsee kaverikseen kiinteyttä, jota kaivataan munattomassa sekä gluteenittomassa leivonnassa. Punajuuri ja bataatti sopii erittäin hyvin. Pihvit kaipaavat juuri nimenomaisia yksittäiskappaleita. Samasta syystä saattaa jäädä täydestä pussista 7 ylimääräiseksi.

Hedelmät

Kaikkien aikojen suosikki, eli hedelmäsalaatti syntyy yksittäisistä hedelmistä. Omenat, ananakset, banaanit ja rusinat, sekaan vain!

Jos kuitenkaan hedelmäsalaatti ei innosta, voi esimerkiksi banaania hyödyntää monin eri keinoin. Mustumista muistuttavat banskut voi paistaa pannulla pähkinävoin kanssa tai heittää blenderiin smoothien sekaan tekeytymään. Lapsiperheille tuttu apianeväs ei pelkää sekään tummia banaaneja.

Hedelmät on muutenkin helppo hyötykäyttää, smootheihin, puurojen sekaan ja ihan vain sellaisenaan syötäviksi. Näistä kertyy tähteitä taloudessamme vähiten.

Kastikkeet 

Pastakastike on varsin perinteinen pizzatäyte. Näin myös meillä. Nyhtis ja härkiskastikkeet pääsevät usein tortillapohjan tai tavallisen gluteenittoman pizzapohjan pääraaka-aineeksi.

Kastikkeet soveltuvat erinomaisesti erilaisiin suolaisiin piirakoihin. Näihin sopii heitellä sekaan myös kuiva-ainekaapista kuivattujen proteiinin lähteiden pussinpohjat. Nyhtöherneen, soijarouheet ja suikaleet voi  liottaa sekä paistella samassa liemessä ja tehdä sekamuotoisen proteiinipiirakan. Tähän tarkoitukseen on hyvä kollata myös vihanneslaatikko sipuleita ja munakoisonlohkoja myöten. Piirakkaan ja pizaan sopii mikä tahansa. (Paitsi ehkä ananas)

Jos kastikkeita jää paljon tähteeksi, voi ne pakastaa pakastepussiin ja paistaa myöhemmin pannulla uudelleen tuoreen lisäkkeen kera.

Huomaatteko? Lähestulkoon mitä tahansa voi pelastaa roskapöntöltä, jos se vielä on syömäkelpoista. Hävikin vähentämisessä avainasema on ennaltaehkäisyltä. Homeista juustoa on turha enää itkeä, eikä rakeista kermaa muistuttava mantelimaito toivu enää pannukakuksi. Jos tähteet meinaavat olla elämäntapa, voi niiden muodostumisen ehkäistä jo kaupassa. Kun tiedät, että pastakastiketta jää yli kuitenkin, osta jo valmiiksi pizzapohjaa varten tomaattisose tai hiiva. Näin viikon ruokalistan suunnittelukin helpottuu.

Vähäjätteistä hävikkiviikkoa!

 

Kommentit

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.