Yleinen
27.6.2017

Lääkäreiden vahingollisin hoitosuositus: Kävely auttaa!

Lääkäreiden vahingollisin hoitosuositus: Kävely auttaa!

Ahdistaako? Kävele. Masentaako? Tunnetko itsesi alakuloiseksi? Kärsitkö unettomuudesta? Oletko kokeillut kävelyä? Voiko parisuhde huonosti? Kävelkää yhdessä!

Kävely auttaa metaboliaan, tuki -ja liikuntaelintauteihin sekä tietenkin ylläpitää elämää. Paras teho kävelyllä kuitenkin saavutetaan psyykkisten sairauksien hoidossa. Kävely tehoaa niin hoitoa tukevana kuin itse hoitona. Tai niin ne kouluttautuneet lääkärisihmiset ja naistenlehden toimittajat sanovat. Minä kuitenkin väitän kävelyn lähinnä tuottavan mielenterveysongelmia.

Me menemme lääkäriin saadaksemme apua kipuihin, yllättäviin tai kroonisiin sairauksiin. Sairastuessamme selkäkipuun, saamme särkylääkereseptin ja saatteeksi kehoituksen kävellä rauhallisesti iltaisin. Kun meihin iskee paniikkihäiriö tai työuupumus, meille todetaan resurssien olevan lopussa, mutta kävely on ilmaista sekä tehokasta. Epäilys melanoomasta saa aikaan toki lähetteen jatkotutkimuksiin mutta työterveyslääkäri useimmiten huikkaa ovelta ”kannattaa sitten ainakin työmatkat kävellä, helpottaa stressiä”.

Käypähoitosuositukset, WHO ja Thl julistavat kävelyn nimeen. Kuka vapauttaisi meidät kävelystä ahdistuvat kävelyn orjuuttavasta ikeestä? Minäpäs kerron, millaista kävely pahimmillaan on. Ensin ahdistutaan 4 tuntia siitä, että on lähdettävä kävelylle. Sitten suunnitellaan mahdollisimman vähän ahdistava reitti joka on suositusten mukaan riittävän pitkä mutta juuri niin lyhyt, että kävelystä horjuva psyykkeeni kestää sen. Matkaan lähdettyäni kyllästyn luonnon ääniin ensimmäisen 5 minuutin aikana. Maisema on puita puiden perään. Katselisin maisemia ennemmin auton ikkunasta, jolloin ne vaihtuvat nopeammin. Vaivoin 2 kilometriä taivallettuani, haluaisin kotiin mutta minun on käveltävä vielä sama kotiin. Koska olen perusahdistunut ihminen, tuon ensimmäisen 2 kilometrin aikana olen ehtinyt huolia kaikesta mahdollisesta, melanoomasta maailmanrauhaan. Ahdistava epämiellyttävä tekeminen aiheuttaa epämiellyttäviä tuntemuksia, jotka puolestaan ruokkivat epämiellyttäviä ajatuksia ja saavat näinollen ahdistuneen ihmisen entistä ahdistuneemmaksi. Kävely ei helpota ahdistusta. Ellei sitten satu pitämään kävelystä. Sama juttu muidenkin mielenterveysongelmien hoidossa. Masentunut kävelemään painostettu ihminen vaipuu herkästi vain entistä syvempään mustaan aukkoon. Tätäkö elämä on? Ikävien ja epämiellyttävien asioiden tekemistä. Ja niiden pitäisi vielä parantaa! Usein menneisyyden möröt härkkivät tulevaisuutta juuri silloin, kun niille on tilaa ja aikaa. Jos kävelystä ei saa tarvittavia iloa tuottavia ainesosia, on lääkäriltä määrätty päivittäinen kävelylenkki oiva kasvualusta entistä suuremmille ongelmille. Nimittäin epätoivoille.

Kertokaa minulle, mistä lähin epämiellyttävä, tylsä ja yksitoikkoinen toistuva tekeminen (josta ei pidä) on kohottanut mielialaa? Hyttyset syö, tihkusade kastelee iloksi tarkoitetun permanentin, nilkkoja särkee ja viimeöiset painajaiset seuraavat katukivetyksen reunassa kiinni. Kuulostaako mielialaa piristävältä? Entäpäs jos muutetaan kävelysuosituksen tilalle Hesarin lukeminen? Ihan sama, vaikka asuisi Savossa. Hesaria lukemalla piristyy kun pysyy kärryillä maailman menosta eikä syrjäydy. Fingerborg on hauska ja piristää synkimmissäkin vesissä taivaltavia. Ei haittaa, vaikka lukeminen ei kiinnosta ja alkaa särkemään silmiä, Helsingin uutiset ovat tylsiä sekä politiikka aiheuttaa vain pahoinvointia. Hesari parantaa koska se pitää elämässä kiinni. Vai parantaako?

Ja mitä sitten niihin fyysisiin hoitomuotoihin tulee. Ei kävely paranna niitäkään sairauksia. Mukavasta mielekkäästä liikunnasta voi olla hyötyä monen taudin hoidossa. Painostaminen epämiellyttävään lajiin (oli se sitten tennis tai kävely) sensijaan laskee mielialaa, aiheuttaa ylipainoa ja rasitusvammoja. Kävelytunnelin päässä valoa ei ole näkyvissä.

Minä vaadin korjausta hoitosuosituksiin. Kävelyn parantava vaikutus on tyystin ylimitoitettu ja yliarvostettu sekä sen alentava käyttötapa heikentää potilaan asemaa ja oikeuksia. Koska tutkimuksia ei voi sivuuttaa, kävelyn sijaan tulisi suositella yleisesti mielekästä liikuntaa ja auttaa potilasta mahdollisesti löytämään sellainen. Kannustus toimii huomattavasti paremmin, kuin ykskantaan ilmoille heitetty kehoitus ”Kävely on tehokas hoitomuoto” Hoitosuuntausten lisäksi peräänkuulutan naistenlehtien vastuuta. Kävely ei kertakaikkiaan voi olla jokaisen listan TOP10. ”Näin harrastat parempaa seksiä” -top 7: Tee iltakävely ”Takaa parempi uni” -Kävele. ”Lievitä työstressiä”: -Aamukävelyllä.

Minä pyydän. Keksikää jotakin uutta.

Teksti sisältää runsaasti yleistyksiä ja saattaa johtaa lääkärien kehoitusten vastaiseen toimintaan. Kirjoittaja ei ota vastuuta mahdollisista hoidon laiminlyönneistä eikä kehoita ketään toimimaan vastoin lääkärin ohjeita.

Kommentit

Kävely on ällöttävää ja kävelyn yliarvostus ärsyttää todella! Se ei todellakaan sovi kaikille! Kaikkein eniten inhoan portaiden nousua! Eikä inhoni kävelyä kohtaan johdu heikoista lihaksista, kun esim. jalkakyykkyä teen 100 kilon sarjoina ja ylätaljassa irtoaa 65 kg sarjoina…

Onpa minulle lääkäri suositellut ainoana hoitona kävelyä, kun menin käymään siellä useita kuukausia jatkuneen pitkittyneen flunssan takia. ”Puoli tuntia päivässä kävelyä valoisan aikana.” Helppoa ensinnäkin toteuttaa sydäntalvella Lapissa. Valoisaa on se pari tuntia päivästä, kun ollaan töissä. Ja toiseksi kävelyn parantava vaikutus flunssaan? Enpä ole ennen kuullut moisesta. 😂

Itse olen kyllä kävelyn puolestapuhuja, vaikka sitä nykyään teen hävettävän vähän, kun koira ei enää velvoita. Olen laiska lähtemään ulos ilman, mutta aina kun lähden tulee käveltyä vahingossa paljonkin, kun vaan nauttii omista mietteistään ja joskus musiikista. En itsekään ennen koiran hankintaa välittänyt kävelystä, mutta hiljalleen siitä on tullut todella rentouttavaa ja vapauttavaa. Raikasta ilmaa ja oma rauha, jossa ajatella, eikä mitään mikä veisi huomiota koko ajan muualle. Saa keskittyä vain siihen omaan pääkoppaan. Ei tarvitse suorittaa, tai olla muiden katseiden alaisena mokailemassa, kuten jossain ryhmäliikunnassa.

Uskoisin, että kävelyä on helppo suositella, koska siihen kaikilla on varaa. Ei tarvitse tehdä mitään erityisiä hankintoja ja harvalla kunto on niin huono, ettei voisi kävellä (jos siis ei ole jotain liikkumiseen liittyvää sairautta) ja jos kunto on huono helppo aloittaa jostain suht kevyestä. Raikas ilma ja ulkona liikkuminen myös helpottavat nukahtamista. Kyllä sen itsekin huomaa, että jos on viettänyt päivän ulkona uni maittaa paremmin kuin sisällä ollessa. Ihmiset myös istuvat nykyään aivan liikaa, mikä ei ole hyväksi, joten varmaan kävelysuosituksilla yritetään vähän edes saada ihmisiä liikkeelle sen jatkuvan istumisen sijasta. Minusta on myös hyvä kehottaa suomalaisia liikkumaan itsenäisesti enemmän sen sijaan, että kaiken pitäisi olla jotain ohjattua tai suorittamista, kun ihan sen pienen arkisenkin liikunnan lisääminen on helppoa ja halpaa.

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.