Yleinen
5.3.2017

Älä anna työn syödä sisältä. Vinkit jaksamiseen!

Älä anna työn syödä sisältä. Vinkit jaksamiseen!

Teetkö vuorotyötä? Kenties pelkkää yötyötä? Ovatko työaikasi yrittäjyyden vuoksi epäsäännölliset? Me elämme tällähetkellä äärimmäisen epäsäännöllisessä työolosuhteessa perheemme kanssa. Puolisoni viimeistelee opintojaan ja käynnistelemme yhteistä yritystoimintaa. Minä teen 50 prosenttista yötyötä ja bloggaan osa-aikaisesti. Päivät venyvät ja vanuvat. Minkäänlaisesta säännöllisyydestä kummankaan kohdalla ei voida puhua.  Joskus arki tuntuu unelmalta, toisinaan taas räpiköimiseltä. Henkiinjäämistaistelulta. Titanicilta. Ymmärrätte varmaan. Suurimmaksi osaksi kuitenkin, uomissa ollaan. Tässä meidän selviytymiskeinomme jolla olemme pyrkineet helpottamaan räpiköimistä jota työstä selviämiseksi myös kutsutaan.

Vuorotyö:

  1. Tee töihin maistuvat eväät. Älä ota mukaan eineksiä. Paras eväs on sellainen, jonka söisit siihen aikaan kotonakin. Ota mukaan kaksi rasiaa jossa toisessa on salaatti tai kasviksia. Kylmä salaatti osana lounasta tai päivällistä piristää ja tuo freesin olon.
  2. Jos menet iltavuoroon, tee ennen työvuoroa jotakin. Älä vain löysäile sohvalla. Muutoin tuntuu siltä, että koko päivä menee töissä. Jos olet kuitenkin väsynyt, ota aamupäivään lepohetki, jos kerkeät.
  3. Syö vuorosta riippumatta hyvä ja raikas aamupala. Käytä mukana satokauden hedelmiä ja vihanneksia. Smoothiet, tuorepuurot ja raakapatukat piristävät sekä auttavat jaksamaan.
  4. Huolehdi riittävästä vitamiinien saannista. Etenkin D-vitamiinia on otettava purkista ruokavaliosta riippumatta.
  5. Haasta itseäsi myös työn ulkopuolella, jaksamisen mukaan. Jos työ imee mehut, kokeile haastaa itseäsi jossakin, jota teet joka tapauksessa. Miten olisi vaikkapa vegaanihaaste tai vaakakapinan nukkumishaaste?
  6. Älä ole raskas työntekijä. Selän takana pahan puhuminen, juoruilu, ilkeämielinen naureskelu ja pahansuopuus ainoastaan kuormittaa työyhteisöä. Osa kuormasta tulee myös sinun kannettavaksi.
  7. Kun tulet illalla kotiin, avaa tietokone 30 minuutiksi ja vietä sen jälkeen laatuaikaa joko itsesi tai puolisosi kanssa. Älä jää vellomaan työasioita äläkä juutu sinivalon ääreen. Tee tunneista merkityksellisiä, joita et käytä töissä.
  8. Koeta lievittää stressiä fysioakustisen tuolin avuin. Näitä löytyy kuntosaleilta hyvinvointikeskuksista.
  9. Panosta hyviin ja kivannäköisiin työkenkiin. Sellaisiin, jotka tuottaa iloa.
  10. Älä työskentele kipeänä. Tartutat muita ja tuplaat oman toipumisaikasi.
  11. Älä saikuta turhaan. Se kuormittaa koko työyhteisöä ja osuu lopulta omaan nilkkaan. Jos sinulla on vaikeuksia jaksaa työssä, ota selvää kuinka työterveyshuolto voisi auttaa sinua. Nykyään apua on saatavilla.
  12. Jos aamulla tulee kiire, kaahaamisen sijaan on ihan okei lähteä töihin yöpuvussa. Kukaan ei näe sitä. Toki olettaen että vaihdat töissä työvaatteet. Jos olet suuryrityksen sihteeri, en suosittele.
  13. Jos mahdollista, harrasta seksiä. Seksi rauhoittaa hermostoa, lievittää ahdistusta ja lisää endorfiinituotantoa sekä hyvänolon tunnetta.
  14. Jos sinulla on lapsia, yhdistele vähää vapaa-aikaa lasten kanssa tekemällä yhdessä ruokaa, leipomalla iltapalaa ja vaikkapa kylpemällä yhdessä. Lapset arvostavat pitkien viikonloppureissujen sijaan enemmän läsnäoloa. Sen ei tarvitse tapahtua ylläksellä. Keittiö riittää ihan hyvin.

Yötyö

  1. Käännä syömisrytmi yöllä samanlaiseksi kuin päivällä. Syö ennen yövuoroon menoa illalla aamiainen, 23 aikoihin lounas 01 välipala 04 päivällinen ja kotiin päästessäsi iltapala ennen nukkumaanmenoa.
  2. Kun valvot viimeistä yötä, nuku mahdollisimman vähän seuraavana päivänä jotta saat rytmisi käännettyä. Vain senverran kuin sinun tarvitsee jaksaaksesi iltaan.
  3. Liiku myös yövuorojen keskellä, edes vähän. Jos teet pelkkää yötyötä, harrasta kevyttä liikuntaa esimerkiksi ennen töihin menoa. Piristää kummasti.
  4. Venyttele tauoilla töissä. Jos tuntuu, että yöllä väsymys meinaa ottaa vallan, 5 minuutin jalkojen sekä käsien ja selän venyttely vilkastuttaa verenkiertoa. Unettava tunne kaikkoaa kauemmaksi
  5. Älä litki aamua kohden kahvia. Se tulee ulos ikävästi päivällä kesken unien ja kiihdyttää hermostoa häiriten unta.
  6. Muista pimennysverhot. Myös talvella.

Yrittäjä:

  1. Hanki hauska kirjanpitäjä. Kirjanpito on tylsää ja rasittavaa sekä pelottavaa. Aina saa pelätä, että jossakin on virhe ja saa veropetoksesta 20 vuotta ehdotonta vankeutta. Etsi kirjanpitäjäksi mukava ihminen jolle on mieluista soittaa, jos olet hävittänyt oleellisia papereita.
  2. Jos joudut tekemään tilapäisesti töitä kotona, älä tee niitä keittiön pöydällä. Vuoraa mukavasta nurkasta mieluisa paikka ja ajoita työaikasi, mikäli se on mahdollista. Työasiat keittiön pöydällä ovat ainoastaan ahdistavia.
  3. Hyväksy se, että joskus pitää painaa ympäri vuorokauden. Huolehdi kuitenkin, että se on väliaikaista.
  4. Verkostoidu muiden yrittäjien kanssa. Tarvitseeko yrityksesi mainoskuvia tai sitä kirjanpitäjää? Etsi toisten pienyrittäjien joukosta. Vaikkapa Facebookin naisyrittäjät ryhmästä.
  5. Jos et yrittäjänä elä unelmaa, vaan velkahelvettiin päätyvää painajaista, päästä irti. Se ei ole epäonnistumista. Luopuminen on elämää. 

Älä rakenna arkea töiden ympärille vaan sovita mahdollisuuksien mukaan työt arjen ympärille. Toisinsanoen, älä odota työiltaa/yötä tekemättä mitään. Opettele pitämään kännykkä/somehetket yhtenäisinä aikoina päivässä äläkä roiku kokoajan facebookissa. Itse olen huomannut, että jatkuva puhelimen tarkistelu on stressaavaa. Jos et viihdy työssäsi, yritä etsiä jotakin muuta. Vaikka työmarkkinat ovat heikkoja joillakin aloilla, kannattaa yrittää. Kartoita myös vuorotteluvapaiden mahdollisuus. Asuntolainatkin saa usein maksuvapaille sellaisen ajaksi. Joskus me tulemme toimeen pienemmällä, kuin arvaammekaan.

Elämä ei useinkaan ole täynnä mahdollisuuksia. Niitä kuitenkin on. Yksi oleellinen sellainen on pyrkiä parempaan jaksamiseen.

Mikä sinua auttaa jaksamaan töissä?

 

 

Kommentit

ja tuo hauska/hyvä kirjanpitäjä on kyllä kaiken a&o

itseäni työssä jaksamiseen auttoi työpaikan vaihto. vuorotyö jäi historiaan ja perheelämä rullaa hieman paremmin.puoliso on yrittäjä ja sen hallitseminen onkin toinen tarina. kaikista stressaavimpina aikoina piti tehdä päätös ettei työasioita ennen nukkumaanmenoa.se oli haasteellista kun ei toista aina edes näe muutakuin illalla. tasapainoilu jatkuu 🙂

Jasmin

Tää on kyllä oleellista, työpaikan vaihto on joskus ehdottomasti paras juttu.

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.