Yleinen
8.1.2017

Täydellinen suklainen ja sokeriton aamupala vaativaan makuun!

Täydellinen suklainen ja sokeriton aamupala vaativaan makuun!

Tökkiikö leipä? Ei minua ainakaan. Olen auttamaton leipähiiri, mutten enää voi syödä leipää entiseen malliin. Sen pupeltaminen on vatsaleikkaukseni jälkeen tullut työlääksi. Varsinkin nopeasti jyrsittynä leipä jää ruokatorveeni kiinni. Minun aamuni ovat kiireisiä, eikä minulla ole aikaa ravistella leivänpaloja sisäelimissäni alaspäin joten muutos aamupalatottumuksiin on väistämätön. Jotakin sokeritonta, täyttävää, ei liian raskasta ja hyvää kiitos!

Suklaavanukas superfoodeista aloittaa päivän maukkaasti ja ravinteikkaasti. Jos en tietäisi, olisin aivan varma, että tämä on kyllästetty kaikilla maailman sokereilla eikä ainakaan ole terveellinen. Toisin on asian laita. Tässä tulee vegaani, gluteeniton ja sokeriton aamupalavanukas vaativaankin nälkään! Ohjeesta tulee kaksi aikuisen annosta.

3rkl chia-siemeniä

3dl mantelimaitoa (tai mitä tahansa kasvismaitoa)

banaani

1rkl raakakaakaojauhetta

Liota chiasiemenet mantelimaidossa edellisenä iltana. Lisää banaani ja kaakao seokseen. Soseuta sauvasekottimella tai blenderillä. Tuo makua basilikasta ja gojimarjoista sekä halutessasi kaakaonibseistä! Nauti kylmänä kahvin kanssa.

Joku sitä keveyttä miettii kuitenkin joten kerrottakoon, että yhdessä annoksessa on 150 kaloria. Itse käytin mantelimaitoa jossa on 12kcal/100g. Tuhdimpi kasvismaito (esim kauramaito) tuo lisäkaloreita jota tämä aamupala vaatinee riittävän energian saannin kannalta vaikka tämä itsessään täyttävä onkin. Chiavanukkaan kaveriksi sopii kivasti vaikkapa se leipä tai annosta voi tehdä tuhdimmaksi kookosmaidolla ja kaurahiutaleilla. (Jos vähäsokerinen elämäntapa kiinnostaa enemmänkin, liity Facebookryhmäämme Vähäsokerista ilosanomaa jossa keskustelua ja ruoka-ohjeita vähäsokerisemman elämän saralta!)

img_9249

Kommentit

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.