Yleinen
14.3.2016

5 vinkkiä someriippuvuudesta kärsiville

5 vinkkiä someriippuvuudesta kärsiville

Ärsyyntymiseni someen saavutti jokin aika sitten lakipisteensä. Puolisoni otti tottuneeseen tapaansa ruokapöydässä puhelimensa esille, tsekkasi whatsupin ja Skypen sekä laittoi sen takaisin taskuunsa. Koko toimitus vei kokonaista 15 sekunttia. Kuten aina. Tällä kertaa jokin oli kuitenkin toisin. Minun selkärankani oli hauras ja se katkesi.  Ystävät ovat tervetulleita meidän ruokapöytäämme aina. Kasvotusten. Whatsupin ja eri viestikanavien kautta lounaallemme tunkeutuviin karvaisiin ja alastomiin (kyllä, Whatsup ja Snapchat mahdollistavat mielikuvat) poikamiehiin olen kyllästynyt.

Kaikki lähtee omasta esimerkistä. Jos minä haluan vähentää puolisoni karmaisevaa somenkäyttöä joka alkaa lähennellä addiktoitumisen diagnostisia kriteerejä, on minun aloitettava itsestäni. Pohjatyö on tehtävä huolella ja huomaamattomasti. Sen jälkeen kun on räjähtänyt ruokapöydässä ja teatraalisesti itkenyt ilmapallon kokoisia kyyneleitä avioliiton sekä perheajan kuihtumisesta sekä tietenkin huomion puuttumisesta edes yhteisen makaronilaatikon äärellä.  Minä en ole mikään elämäntapavalmentaja mutta näillä avuin sain kohtalaisen helposti itse vähennettyä sometusta kuin huomaamatta

20160311_185351 (1)

1. Laita kello käteen

Tämä oli kaikista ratkaisevin kohta. Kaikista kliseistä huolimatta, me ihmiset emme elä hetkessä. Ja jos elämmekin, me haluamme tietää paljonko kello sillä hetkellä sattuu olemaan. Oli hetki mikä hyvänsä. Kun ajan katsoo kännykästä, pysähtyy väkisinkin samalla katsomaan uusimmat viestit ja selaamaan ainakin pari lääppäisyä feediä alaspäin. Ihan nopeasti vain. Harvemmin kännykästä kellon katsominen on oikeasti vain silmänräpäys. Se on koukku.

2. Vaihda someporno normaaliin seksiin

Porno aiheuttaa parisuhteissa suhteettoman paljon riitaa. Nykyajan redtuben ja muun roskan rinnalle on tullut -popparit esiin -ilmiö. Eli seurataan mehukasta riitaa tai paskamyrskyä silmät kiiluen joko keskustelupalstoilla tai facebookin ryhmissä. Useimmiten kyseessä on äitylit. Siispä, siirry makuuhuoneen puolelle ja unohda sinivalo. Kaikesta ei tietenkään tarvitse luopua. Pidä popparihetkesi äityleiden seurassa pikkukakkosaikaan ja tee siitä rutiini.

3. Aja läppärisi yli autolla

Minun kohdallani tämä kävi vahingossa. Joku kysyy kuitenkin miten tämän kaltainen onnettomuus pääsi tapahtumaan joten kerron jo etukäteen että helposti. Jätä vain autonavaimet kotiin, laske läppärilaukku auton renkaan eteen, hae avaimet ja unohda laukku siihen mihin sen laskit. Tämän jälkeen peruuta pois parkkipaikalta. Tapahtunut tuntui tragedialta mutta sen seurauksena opin tulemaan toimeen pienemmällä ja hitaammalla koneella jolla ei esimerkiksi voi katsoa videoita. Teen nykyisin läppärillä vain välttämättömän enkä unohdu roikkumaan siihen. Lainakoneen palautus häämöttää edessäni (kiitos Maijalle kärsivällisestä lainasta) mutta tuskin tulen palaamaan vanhoihin rutiineihin. Enkä sitäpaitsi edes usko etten tulevaisuudessa tulisi enää ajamaan tietokoneeni yli autolla.

4. Korvaa uusi vanhalla

Joillakin edellämainitut radikaalit lähestymistavat aiheuttavat pahaa mieltä ja ahdistusta. Pehmeämpiäkin keinoja on. Oletko yksin kotona ja syöt iltapalaa läppärin äärellä? Vaihda tietokone vanhaan kunnon paperilehteen. Jos ei muuta niin osta kirppikseltä vanhoja Menaisia tai Annoja. Ihan mitä vain. Vaikka se ei vaikuttaisi ajankäyttöösi muiden kanssa, se muuttaa omaa suhtautumistasi Somen jatkuvaan esilläoloon. Viihdettä on muuallakin kuin ruudun takana.

20160311_185059

5. Avaa televisio

Älä koukuta lasta sinivaloon Netflixin kautta. Anna mielummin katsoa televisiosta vanhoja kunnon dvd:tä jos on videoidenkatsomishetki. Sinivalo on haitallista ja sitä saa tietokoneesta sekä puhelimista aimoannoksen. Tämä kohta ei varsinaisesti vähennä vanhemman someaikaa mutta vie kuitenkin kännykkää ja läppäriä hieman kauemmas arjesta ja perheen keskeltä. Itse ainakin olen huomannut, että pikkukakkonen on huomattavasti lapsiystävällisempi vaihtoehto videoiden katsomiseen. Sillä on selkeä alku ja loppu mutta netflix ja youtube vain jatkuvat jatkumistaan ja aiheuttavat riitaa kun mukamas ”kesken” pitää lopettaa jos uusi video on ehtinyt pyörähtää käyntiin.

 

Someäiti ja someisi vaihtuvat vuosien kuluessa someperheeksi imien lapset mukaansa antisosiaaliseen sosiaalielämään jos oravanpyörästä ei hyppää kohtuuden rajoihin.

Tuntuuko some koukuttavalta? Ärsyttääkökännyköiden räpellys ja sovellukset? Hyppää muutama vuosi menneisyyteen ja jatka siitä mihin ennen älypuhelimia jäit. Palaa nykyaikaan tiettyinä aikoina päivässä mutta sovi ne itsesi kanssa ennalta. Kaikesta ei tarvitse luopua saavuttaakseen kohtuuden ja somerauhan.

Avainsanat

Kommentit

Hyvä teksti! Pakko vaan huomauttaa että se on WhatsApp, ei Whatsup (mitä itsekin meinasin aikasemmin käyttää) 😀

Jasmin

😀 😀 kiitti korjauksesta! Haha, tässä se nähdään, en osaa edes kirjoittaa sitä oikein 😀 saati käyttää..

Kyllä. Some ärsyttää. Siellä tulee roikuttua aivan liikaa. Se jopa tuo ahdistuneisuutta. Siitä tuntee huonoa omaatuntoa. Ei vaan pysty olla erossa. Ennen ei ahdistunut, ennen ei myöskään oltu kokoajan saatavilla.

Jasmin

:/ samat fiiliksey kyllä. Ahdistus. Ja silti siitä on hankala pyristellä irti!

Kiitti vinkeistä!

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.