Yleinen
30.1.2016

Ruoka on myrkkyä ja suositukset armottomia

Ruoka on myrkkyä ja suositukset armottomia

Oletko törmännyt ruokasuosituksiin jotka saavat sydämesi jättämään lyönnin välistä? Tajuat olevasi Thl:n syyttävästi osoittavan sormen kohde numero 1. Luulit että lapsesi syö terveellisesti mutta äititutkasi on keskittynyt eliminoimaan turhan sokerin ja myrkyt sekä huomioimaan ruokaympyrän. Nakkikeiton välttely ei riitä. Eikä sokerimurojen jättäminen kaupan hyllyyn. Eikä varsinkaan natriumglutamaatin kiertely luomulihaliemellä. Suositukset eivät jää siihen vaikka 1-vuotis rajapyykki on ylitetty jo aikaa sitten. Olen joutunut tässä suosituksia tutkiessani toteamaan moneen otteeseen että ruoka on vaarallista. Tuntuuko juuston SEKÄ kinkun laittaminen leivälle luonnolliselta? Uskoisin. Mutta terveellistä se ei ole jos kyseessä on lapsi. Päinvastoin. Rajat paukkuvat monessa perheessä. Sokerista nyt ei kannata edes puhua. Jo pillimehu ylittää päivittäiset sokerin saantisuositukset. Tai no, sokerista kannattaa puhua aina. Liian monen lapsen suositukset ylittyvät jopa päivittäin moninkertaisesti. Voisiko se johtua siitä, että ihmiset eivät oikeastaan sisäistä kuinka vähän sokeria on jo liikaa? Minä järkytyn aina uudestaan ja uudestaan kun avaan sokeria koskevan artikkelin.

mushroom-304245_1280

Entä sinun perheessäsi? Oletko tullut ajatelleeksi mikä kaikki on kiellettyä?

Yli 2 vuotiaalle suositellaan korkeintana kahta leikkelettä/vrk. Eihän taaperosi syö yli 2 kinkkuviipaletta päivässä? Leikkeleissä on nitriittiä jonka liikasaanti heikentää elimistön hapenkuljetuskykyä ja aiheuttaa syöpää.

Ei liikaa myöskään rucolaa. 50g rucolaa päivässä ylittää saantisuosituksen jo aikuisellakin. Kaikeksi onneksi rucola on kevyttä.

Nakkiaterioita saa syödä kerran viikossa. Jos syö kaksi kertaa, viikolla leikkeleet pitää jättää välistä.

Tuorepuurot ovat nostaneet suosiotaan. Ne ovat hygieniariskejä lapsille. Ymmärrän. Onneksi hiekkalaatikko ei ole hygieniariski. Jokatapauksessa, tuorepuurot pannaan!

Riisiä ei saa syödä liiaksi. Siinä voi olla arseenia. Riisikakkua, riisipuutoa, riisä ja kanaa, risottoa ja ehkä riisifrutti? Vähennä. Liika on liikaa riisin kohdalla. Jopa aikuiselle. Neljä kertaa viikossa on maksimi.

Sokerin kohdalla 4 palaa päivässä on tarpeeksi. Se täyttyy jo ilman makeaa. Piilosokereita on kaikkialla. Jopa leivässä.

Viinirypäleet tulisi pestä lähestulkoon juuriharjalla, jotta torjunta-aineista edes suurin osa lähtisi pois.

Lapsi saa syödä itämerestä pyydettyä kalaa (esim lohi) vain 2 kertaa kuukaudessa (dioksiinia runsaasti). Tarkistathan aina lihatiskillä kalan asuinpaikan?

Lämmitäthän muuten ruoan aina mikrossa kiehuvaksi? Muussa tapauksessa uhkaa ruokamyrkytys.

Ruoka on myrkyllistä. Ruoan syömiseen voi oikeasti kuolla. (Minitomaatit ja viinirypäleet ovat ihan todellinen tukehtumisriski)

Suositukset toki ovat joustavia ja kestävät poikkeuksia sillointällöin. Mutta ei se ole mikään ihme että kaikenlaisia ihmiskunnan terveysongelmia on tullut vain enemmän ja enemmän. Syöminen on rakettitiedettä. Ja vastuullista kun kyse on lapsesta. Sinä luot lapsesi terveydelle pohjan lautasmalleilla ja karkkipäivillä. Sinä vaikutat 50v kuluttua julkaistavaan syöpätilastoon jälkeläistesi kohdalla. Millaisen pohjan olet tehnyt? Noudatatko suosituksia? Tiesitkö edes kaikista? Vai olenko ainoa joka hämmentyi kun tajusi lapsensa syövän kinkkua ehkäpä hieman liikaa?

radioactive-150969_1280

 

 

 

 

 

Kommentit

Onneksemme voimme todeta, että meille jokaiselle tukee loppu joskus, ennemmin tai myöhemmin, syömme me sitten mitä tahansa.
Jos on syytä toki kantaa huolta paisuvista, epäterveellisesti syöneillä lapsista, näemme päiväkodissa huoleksemme yhä useampia ruokapelkoisia lapsia. Kun kotona on puhuttu tuon ja tämän ruuan vaaroista ja haitoista, kasvaa joukossamme alatinkasvava joukko lapsia, jotka eivät enää uskalla syödä. Että ojasta allikkoon?

Jasmin

Sekin on totta. Tuo ruokapelko on kanssa kammottavaa. Ääripäät ei koskaan oo hyvästä. Kasvatammeko tulevasta sukupolvesta ortorektikoiden aaltoa? En tiedä, ehkä pohdin asiaa ja kirjoitan siitä vielä 🙂 kiitos ideasta!

Testi testi ja höh. Hävivätköhän kommenttini bittiavaruuteen vai ei ?

Jasmin

Perille tuli 🙂 menee vaan hyväksynnän kautta.

Minä olen innoissani vääntänyt lainavauvoille aina itse soseet ja päivitellyt kuinka loistava tuote kesäkurpitsa on ja lisännyt sitä joka ruokaan.

Nyt neuvolassa käydessäni kuulin, että uusissa suosituksissa kesäkurpitsa menee kokonaan pannaan, eikä sitä saa antaa siis lapsille enää ollenkaan.

Samaa mieltä, että sokerista ja sen vaaroista pitäisi puhua aina ja enemmän. Oletko kuullut esimerkiksi vertauksen, että normaalin ketsupin pursotus makaronin päälle on sama kuin kaataisi kinuskikastiketta irtokarkkien päälle?

Jasmin

😀 siis mä kans putosin tosta kesäkurpitsasta ihan tyystin!!! Kesäkurpitsasose oli ensimmäisiä soseita mitä vauvalle itse tein.

En ole kuullut tuota ketsuppivertausta :O Herranenaika! Oon kyllä tiennyt että siinä on sokeria mutta että noin paljon.. Ja pidin itseäni kyllä erittäin sokeritietoisena. Mutta tässä se nähdään, piilosokeria on mitä arvaamattomimmissa paikoissa! Kiitos, jatkossa etsinkin vähäsokerisempaa versiota, jos semmosia on tarjolla..

Minä olen innoissani vääntänyt lainavauvoille aina itse soseet ja päivitellyt kuinka loistava tuote kesäkurpitsa on ja tunkenut sitä joka ruokaan.

Nyt neuvolassa käydessäni kuulin,että uusissa suosituksissa kesäkurpitsa menee kokonaan pannaan, eikä sitä saa antaa enää lapsille.

Juu ja samaa mieltä,sokerin vaaroista hyvä puhua. Aina.

Hyvä kirjoitus kaikessa napakuudessaan! 🙂 Oletko lukenut googlettamalla esimerkiksi limsan vaaroista? Niistä saisi tämän tyyppiseen kirjoitukseen uuden näkökulman, kun monilla lasten kesteillä on tarjolla mehuja ja limsaa, sipseillä ja karkeilla höystettynä. Toki jotkut satsaavat esimerkiksi (ehkä) terveellisempien herkkujen, kuten cocktail-tikkujen tekemiseen (viinirypäleet, minitomaatit, …) ja muiden kotimaiseen tuotantoon. Sitten tuli vielä yksi teema mieleen, jonka voisi liittää tämän tyyliseen keskusteluun. Keskustelu ruoka-aineista saatavista vitamiineista ja ravintoaineista. Osan margariineista voisi melkein liittää koneiden voiteluöljyn korvikkeeksi huonojen ravintoarvojen takia, samoin osa vitamiineista tehdään ilmeisesti öljystä, joka ei mene kehossa sille varattuihin reseptoreihin, vaan aiheuttaa pitkällä aikavälillä tuhoa. Kuka haluaisi bensaa juoda?

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.