Turvallisuus
6.5.2014

Turvallista Turvaistuinviidakkoa!

Turvallista Turvaistuinviidakkoa!

Paljon olen koisolleni ostanut. Mutta mikään, ei mikään ole ollut niin ahdistava shoppailtava kuin kaukalon jälkeinen turvaistuin.

Minä joka olen innoissani jo rautakaupassa vasaran ostosta ahdistuin.

Turvaistuinta ostaessa on vain vääriä valintoja. Kaikissa on jotain vikaa. Jos ei muuta niin eri suunnista tulevissa kolareissa aina on joku kulma missä istuin ei ole riittävän tehokas koska tehot on maksimoitu toiselta puolelta.

Esim: suositusten mukaan istuimen on oltava selkä menosuuntaan koska nokkakolarit ovat tilastollisesti yleisempiä eikä lapsen niska kestä sellaista kasvot menosuuntaan. Selvä. Sellainen sitten.
Mutta entäs jos kolari tulee perään? Miksei ole istuinta joka törmäyksen tullessa salamannopeasti kääntyy turvallisuuden kannalta edulliseen suuntaan? Varmaan samasta syystä kuin miksi ei löydy hoitovapaalla olevan budjetille sopivaa Louis Vuittonia.

Vyöistuin vai palkki?
Palkit ovat usein kasvot menosuuntaan joten ne ovat ehdoton nounou samantien.
Mutta entäs palkit jotka ovat selkä menosuuntaan? Kolarin tullessa sisäelimet voivat vaurioitua mutta valmistaja lupaa pienempää kuormitusta niskaan kuin turvavyöt.
Molempi pahempi.
Voisiko vauvan pään saada jollain klipsillä turvaistuimen selkänojaan kiinni? Ei tarvitsisi siitä niskasta huolehtia ja loppuvartalo vaikka sitten turvavöillä ja palkilla molemmilla.
Varmuuden vuoksi.

Isofix vai turvavyöt? No turvallisuuden puolesta isofix tietenkin. Hinnan puolesta turvavyö. Mutta ei turvallisuudessa voi säästää. Siinä ne yöunet vasta menevätkin.
Tietty turvavyöistuin on oikein köytettynä yhtä turvallinen kuin isofixikin. Minulla vaan särähtää korvaan se oikeinköytettynä.. En nimittäin osaa solmia oikeaoppisesti edes kengännauhojani.

Autoliitto se vallan venkura vasta onkin. Autoliitto kuulostaa luotettavalta. Vähän niinkuin Paavo Lipponen. Tuttu ja turvallinen.
Autoliiton turvallisuustestien siis pitäisi olla se ylin ohje. Mutta jostain käsittämättömästä syystä ne ovatkin osittain saksalaisia testejä ja aika moni istuin on myös saksalainen. Ainakin testivoittajat.
Ylen uutiset kehoitti luottamaan Ruotsalaisiin testeihin. Mielestäni Ruotsi ei tunnu yhtään sen luotettavammalta kuin Saksakaan mutta ehkä ammattilaiset tietävät tämän paremmin. Paitsi jääkiekon ammattilaiset. Joka kerta ennen peliä Ruotsi on voitettu ja pelin jälkeen hävitty.

Päätän kuitenkin jättää palkki-istuimet hyllyyn. Jos jostain on epäluuloinen fiilis, sitä ei kannata ostaa. Vähän niinkuin seksikkäät matalat korkokengät.
Tosin minulla on epäluuloinen fiilis kaikista istuimista. Harkitsin jo hevosvankkureiden ostamista mutta meidän kaupoissa käynti tahdeilla elänten oikeudet eivät ehkä vankkuripollejen kohdalla toteutuisi.

Upposin turvaistuinmaailmaan täysillä. Luin sivu tolkulla eri kielisiä eri maiden arvosteluja, valmistusyhteenvetoja, testejä ja katsoin testivideoita. Oikeastaan viisaammaksi tulin vain yhdessä asiassa. Nimittäin siinä että autoilu on hengenvaarallista. Miten se voi olla edes sallittua tässä kieltojen luvatussa maassa?

Tajusin menneeni liian pitkälle, kun aloin saamaan kyselyjä, mitä testit sanoivat Klippanista? Mikä on Multiteckin vahvuus ja heikkous? Mikä istuin meillä on? Ilmeisesti turvaistuin maneerini näkyi jo sosiaalisissa suhteissanikin. En varmaan osannut enää puhua muusta.

Loputtomien jahkailujen jälkeen tein päätöksen. Meille kotiutui Britax Max Fix. Autoliiton testien mukaan saanut heikon arvosanan koska istuimessa on korkea kemikaalikuormitus. Minun istuimeen vaunupuodin myyjä oli vaihtanut valmistajalta kankaat kemikaalivapaisiin.
Istuin oli saanut miinusta myös painavuudesta ja isokokoisuudesta. Myöskään nämä eivät meitä haittaa, istuinta ei siirrellä ja farmarimme vetäisi vaikka kymmenen Max fixiä.

Plussaa istuin sai matalasta kuormituksesta etutörmäyksessä ja helposta asennuksesta. Tässäpä näkyy myös hyvin testien tulkitsemisen hankaluus. Heikon arvosanan voi saada vaikka istuin olisi kolaritesteissä pärjännyt hyvin, jos testimiehen hartiavoimat ovat heikohkot tai testinuken jalat eivät asetu nätisti. Tai jos testiauto sattuu olemaan matalakippomallia ja ainut auton ikkuna on katossa.
Korkea-kuormitteinen istuin törmäyksessä  voi myös saada erinomaisen arvosanan jos siinä on hyvin irtoavat kankaat ja mukava jalkatuki.

Että yritä siinä sitten monena olla.

Kommentit

Hei mä kuulin et tohon nukkumiseen on olemassa jotain juttuja minkä voi laittaa pään yli jos nukahtaa. Vähä niiku manducassakin on se unilerpuke ni turvaistuimis sama juttu et otsan yli tms tulee joku panta 😀 Se vois toimii tohon teidän ongelmaan. ja mitä 70 lukuun tulee ni mä en usko et kolarin tullessa kaikki lapset pysy oikeesti hengissä just ton istuimen puuttumisen vuoksi. Mutta eipä se istuin takaa varmaa pelastumista nykyaikanakaan. ei noissa turvaistuinvalinnoissa tosiaan ole kuin vääriä valintoja. Ainut oikea ratkaisu on kävellä ja rukoilla ettei jää auton alle. 😀

Voi apua! =) Sä osaat näköjään stressata asioista vielä enemmän ja tehokkaammin kuin minä =) Meillä Toni on hoitanut testien lukemisen ym. jos ollaan niitä ees luettu. Kirppikseltäkin on istuin ostettu ja hyvin toimi. Viimeisin istuin ostettiin kyl uutena,ilman testien lukemista, Kärkkäisten hyllystä. Hyvin on toiminut. Meiän ongelma on Hiskian istuin. Hiskia on jo niin iso ettei tuommoiseen istuimeen mahdu,sillä on siis semmoinen isompien lasten istuin. Kun Hiskia nukahtaa siihen,sen pää monesti alkaa roikkumaan. Minkäs teet,en voi asiaan vaikuttaa oikeen mitenkään. Ainut vaihtoehto ois istua Hiskian vieressä ja asetella sen päätä uudestaan koko ajan. Ja kaikki tuommoset isompien lasten istuimet on mun käsittääkseni aika samanlaisia. Nukkumisen kannalta huonoja. Et siinäpä sulle sitten tulevaisuudessa mietittävää kun Minttu kasvaa liian isoks tuohon istuimeen =) Mut tiiätkö miten lapset matkusti 70-luvulla? Takapenkillä ilman turvavöitä,turvaistuimista nyt puhumattakaan. Semmoisia kun ei ollut,eikä takapenkillä turvavöitä. Ja hengissä pysyttiin. Loppujen lopuks se mikä pitää meidät hengissä kolarissa on Jumala. Oli sitten turvaistuin kuinka hyvä tahansa niin Hänen kädessään on meidän elämä ja kuolema. Siispä autolla ajaessa turvavöiden ja istuinten kiinnittämisen lisäks rukoillaan varjelusta matkalle =)

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.