Muut
29.7.2016

5 keinoa voida päivän aikana paremmin

5 keinoa voida päivän aikana paremmin

Onko sinulle tuttua, että aamulla herätessä on jo sellainen tyypillinen ”maanantai-fiilis”? Että mikään ei tule menemään hyvin. Ihan varmasti kahvikin palaa pohjaan, myöhästyn töistä, isken varpaan ovenkarmiin.

Täällä on käsi pystyssä! Tutulta kuulostaa.
meriannen_mielessa

Niin usein herään sellaisessa aamukoomassa, joka tuntuu lähes mahdottomalta ravistella pois. Laahustaessani makuuhuoneesta keittiöön väsynyt mieli painaa kroppaa ja ärsyttää jo ihan kaikki. Kaikki se, mitä päivän aikana pitäisi saada tehtyä. Kaikki se, mikä jäi edellisenä päivänä tekemättä. Peilistäkin tuijottaa nuutunut olemus takaisin, kun vessaan eksyin. Mitähän sitä sieltä lähdin edes alunperin hakemaan, hä?

Eritoten sairaala-aikana aloin keskittymään siihen, miten päiväni aloitan ja kontrolloin sitä, miten koen asiat. Miten näen ne, mitä tunnen niistä. Huomasin näiden kikkojen toimivan hyvin minulla ja siksi uskallan niistä nyt mainita täällä blogin puolella.

Kokeile näitä, ehkä ne auttavat sinuakin. Eikä maksa sentin senttiä.

1. ”Tästä päivästä tulee hyvä päivä.”

meriannen_sairaala_selfie

Heti herättyäni sanon itselleni välittömästi ”tästä tulee hyvä päivä”. Ihan ensimmäisenä. En katso ulos ja tarkista säätä, en vilkaise mitä puhelin kertoo maailmalla tapahtuneen. Ihan sama, vaikka heräsin lapseni itkuun. Sanon vain itselleni että ”tästä päivästä tulee hyvä päivä.”

Monesti pelkästään jo tuon toteaminen itselleni nostattaa fiilistä. Tulee sellainen positiivinen pohjavire päälle. Joskus huulille nousee jopa hymy.

Aina se ei tietenkään toimi. Joskus olen liian väsynyt, ja oma ääneni ei kuulosta vakuuttavalta. Mutta 99% tämä on toiminut.

2. Keskity hetkeen

Aloitan päivän rauhallisesti, keskittyen kaikkeen ympärilläni. Miltä kahvi tuoksuu, miltä kylmä vesi tuntuu kasvoilla. Miltä kumppanini ääni kuulostaa, miltä hänen hymynsä näyttää. Miltä hammastahna maistuu. Mitä koen, kun Anna herätessään ensimmäisenä hymyilee minulle. Miltä tuntuu, kun Elsa alkaa kikattaa minulle tehdessämme aamurutiineja. Keskityn näihin pieniin asioihin. En mieti, missä pitäisi olla seuraavaksi, paljonko kello jo on, mitä kaikkea pitäisi saada tehtyä seuraavan puolen tunnin aikana. On helpompi vakuuttaa itsensä siitä, että tästä päivästä tulee oikeasti hyvä päivä, kun keskittyy niihin yksinkertaisiin pieniin iloihin arjessa. Kuten juuri lasten nauruun. Aamukahviin. Kumppanin aamuhaliin.

Tätä voi toteuttaa tilaisuuden tullen pitkin päivää, mutta joskus pelkästään jo aamuun virittäytyminen näin kantaa koko päivän yli.

3. Aseta itsellesi yksi tavoite

selfie

Yleensä ne sellaiset kuuluisat to do – listat ovat hirvittävän pitkiä. Pitäisi pyykätä, tiskata, lähteä lasten kanssa ulos, imuroida, tehdä ruokaostokset, kirjoittaa hakemus sinne ja toinen paperityö täyttää siihen ja siihen, sitten pitäisi tehdä se puhelinsoitto ja sen jälkeen toinen, niin ja hei terveyskeskukseenkin pitäisi olla yhteydessä. Pitäisi soittaa sinne happitankkiyhtiölle, tilata lääkkeitä, kirjoittaa kirje kaverille, tarkistaa sähköpostit.. Hellureijaa kun stressitaso alkaa heti lähestyä kiehumispistettä!

Nämä ovat esimerkkejä minun tyypillisesti to do – listastani, ja voin vain kuvitella miten pitkäksi lista voi muotoutua työssäkäyvällä ihmisellä!

Meillä on olohuoneessa taulu, johon kirjoitamme tärkeät asiat ylös, mitä pitäisi saada aikaiseksi. Valitsen niistä yhden. Teen sen heti, kun pystyn. Siitä tulee käsittämättömän aikaansaava fiilis, kun saa suoritettua tavoitteensa. Useasti huomaan, että tehtyäni yhden asian listalta, tulee helposti tehtyä useampi.

Keskittymällä vain yhteen asiaan kerralla en lannista itseäni pitkällä to do – listalla. En huolestuta itseäni stressin kasvattamisella, vaan ilakoin jokaisesta saavutetusta tavoitteesta.

4. Jos kuitenkin mieliala laskee…

Kun kuitenkin kaikesta huolimatta ahdistus alkaa kiristää rintakehää, suljen silmät. Hengitän syvään ja rauhallisesti. Kysyn itseltäni:

Mikä saisi minut voimaan paremmin juuri nyt? Mikä toisi minulle onnea juuri nyt?

Mieli on mielenkiintoinen. Se tykkää vastata kysymyksiin, vaikka ne olisi esittänyt itse. Yleensä mieleni on vastannut yksinkertaisilla ja helpoilla asioilla, kuten ”minun tekisi mieli käydä kävelyllä, raitis ilma helpottaisi,” ”pala suklaata, niin kuin nyt heti,” ”suihku, oih jos voisin vain käydä suihkussa” ja ”hali Danilta piristäisi”.

Miten tahansa mieleni vastaakaan, minä toteutan sen.

Tähän mennessä ihan jokaikisen kerran se on auttanut. Olen istunut sairaalan parkkipaikalla kahvilla, olen lähtenyt sairaalan vieressä olevaan puistoon kävelylle, olen käynyt suihkussa. Kotona perinteisten tiski- ja pyykkivuorten ympäröimänä olen paennut makuuhuoneeseen maistelemaan suomalaista suklaata tai soittanut kaverille, koska teki mieli. Kun mieliala kohosi, huomasin tiskaavani hymy huulilla.

kahvilla

5. Lopettele päivä positiivisella

Itse käytän tähän uuteen android-puhelimeeni saatavilla olevaa ”Bliss”-sovellusta, mutta ihan kynä ja paperia hommaan sopii mainiosti. Ennen nukkumaanmenoa kirjoittelen ylös kolme asiaa, jotka menivät hyvin sinä päivänä. Kolme asiaa, joissa onnistuin, tai jotka tuottivat minulle iloa. Ensimmäisinä kertoina tämä oli minulle hyvin vaikeaa, saatoin tuijottaa pitkiäkin aikoja tyhjää ruutua. Kiitos, se julma itsekriittisyys. Mutta jatkoin sinnikkäästi yrittämistä, ja kerta toisensa jälkeen tämän pienen tehtävän suorittaminen helpottui. Kunnes pääsin siihen pisteeseen, että jo päivän aikana huomaan juuri niitä pieniä, mutta upeita asioita, joita minulle tapahtui tai minä sain aikaiseksi. Mieleni suorastaan heräsi huomaamaan hyvää päivän aikana.

En voi sanoa muuta kuin että.. suosittelen.

Mitkä auttavat sinua parantamaan päivääsi?

Taustatietoa kirjoittajasta

Minulla on useaan otteeseen elämäni aikana diagnosoitu masennus. Tälläkin hetkellä nappailen mielialalääkkeitä masennuksen oireisiin ja ahdistukseen. Olen käynyt terapiassa, ja osan näistä tekniikoista olen oppinut terapeuteiltani.


Do you ever wake up feeling like the whole day is doomed already?
Everything will go wrong, no matter what you do, you will be late from work and will hit your toe on a table leg while rushing in the kitchen.

I’m raising my hand! That all sounds so much like me.

Often I wake up in such a morning ”coma” that feels impossible to shake off. Walking from the bedroom to the kitchen the tired mind is crushing my body and I’m already annoyed at everything. Everything I should be doing that day. All that I didn’t do the day before. Even my reflection on a mirror in the bathroom looks annoying. Why did I go to the bathroom anyway, uh?

Especially during our long stay in the hospital with our daughter I started to pay attention to how I start my day and control how I experience what happens to me. I noticed that these 5 simple tricks seemed to help me immensively therefore I’m sharing them with you too.

Try these, maybe they will help you too to make your life happier. And they won’t cost a penny.

1. ”Today will be a good day for me.”

Immediately as I wake up I tell myself that today will be a good day for me. I do not check the weather first or pick up the phone to see what has happened around the world. It doesn’t matter if I woke up to my child’s cry. I just say those words to myself. Today will be a good day for me.

Many times those words alone already lift up my mood. It creates a positive grounded feeling inside me, sometimes it even makes me smile.

There has been situations when it didn’t work. I’d been too tired and my own voice just didn’t sound convincing. But 99% of the time it has worked.

2. Concentrate on the moment

I start my day slowly, concentrating on everything happening around me. How the coffee smells like, how the cold water on my face feels like. How my partners voice sounds like when he says good morning to me, how does his smile look like. How the toothpaste tastes like. How do I feel when my baby Anna wakes up and gives me a smile immediately when she sees me? How do I feel when Elsa starts giggling to me while performing our morning routines together? I put my mind to all these small things. I do not think about the time and what should I do next, where should I be in the next half an hour. It’s easier to convince myself that today is really going to be a good day when taking my time to concentrate on these little happy moments in the morning. Like my childrens laughter. The cup of coffee in the morning. The hug I received from my partner.

If possible, this exercise can be continued throughout the day. Sometimes it’s enough if the morning has been spent concentrating on those good little things and that happy feeling will carry on through the day.

3. Give yourself one goal for the day. One goal only.

Usually those famous to do – lists are horrifyingly long. There is laundry to be done, dishes waiting to be washed, should hoover, do grocery shopping, write the application form to that one place and oh there’s the other too, then make that one phone call and should call the GP too. Should check the emails, do prescription requests.. Oh, the stress levels are already rising to the boiling level!

These are typical examples of my to do – list and I can just imagine how long the to do – lists could be if you were not only managing the family life but where working too!

We have a whiteboard in the lounge where we write all the important things that needs to be done during the week. Everyday I choose one from that list. I do it when I can. It makes me feel so achieved and hardworking when I’ve managed to reach my goal of the day and often I realise I’m doing even more than that one thing  just because I can!

By concentrating only on one thing at the time I do not exhaust myself by stressing about all those things on the list. I do not worry myself with all that is waiting to be done but make myself feel proud and achieved for all the things I’ve managed to do.

4. If I start to feel anxious or depressed…

Sometimes the negative feelings do rise no matter what and when it happens I sit down for a minute and close my eyes. I inhale deeply and ask myself:

What would make me feel better right now? What would bring me joy right now?

The mind is a miraculous thing that likes answering questions, even the ones from yourself. Usually my mind has answered with some simple little things like ”I would love to go for a walk and get some fresh air”, ”I’d love some chocolate”, ”I would feel so much better if I had a shower” and ”I’d love to have a hug from Dan, my partner”.

What ever my mind says I do it. So far every single time it has helped. I have had a coffee at a hospitals carpark because I felt like it. I have left the hospital to go for a walk at the nearby park, because my mind said it would make me feel better (it did). At home I’ve escaped the mountains of laundry and dishes to the bedroom and had a piece of Finnish chocolate. Or I’ve called my friend as that’s what my mind said that it would help. When my mood gets brighter, I have found myself tackling that horrendous pile of dishes with a smile on my face that a moment ago made me anxious.

5. Finish off your day with some positive

For this I use an app called ”Bliss” that you can at least get to android-phones, but a piece of paper and a pen work just fine. Before I go to bed I write down three things that I managed to do really well during the day. Or what made me happy. For the first times I found it really hard finding those three things. But as I kept doing it night by night it became easier to that point that I start to notice those moments of achievements and happiness throughout the day already. My mind was woken up to notice the good during the day.

I can’t say more than.. I recommend all these little exercises.

What helps you to make your own day better?

Writer’s background

Many times in my life I have been diagnosed with depression and I do take anti-depressants for depression and anxiety currently too. I have been in therapy and many of these techniques I’ve learned from my therapists.

I’m a mother for two and a step-mother for one. My firstborn ”Elsa” is diagnosed with cerebral palsy, profound deafness and cerebral vision impairment. She is 3 years old and recently spent 101 days in the hospital with pneumonia and influenssa A.

rakkaudellam

Avainsanat

Kommentit

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.