Perhe-elämä Raskaus
23.6.2015

Vältä näitä ruokia raskauden aikana

Vältä näitä ruokia raskauden aikana

NHS ruoka

Kuvituskuvana käytetty sairaalan lounasannosta, jonka mussutin syödä ollessani synnytyksen jälkeen sairaalalla.

Ollessani ensimmäisen kerran raskaana, velvollisuudentuntoisesti opettelin kaikki suositukset raskausajalle. Jätin ruokavaliosta kaiken, minkä vain mainittiin olevan vähänkään haitallista/vaarallista raskaana ollessa. Kahvilasta ostetusta lounassämpylästäkin kaivoin persiljat pois. Raskausajan diabeteksen iskiessä kuvioihin vähensin hiilihydraatit minimiin. Saatoinkin stressata anopin luona illallista syödessä niistä kahdesta perunasta, jotka lautaselleni oli laitettu. Söin vain yhdestä perunasta puolet. Koska hiilihydraatit. Toisin sanoen voin suoraan tunnustaa, että neuvolan antamat ruokasuositukset olivat minulle kuin laki.

Nyt?

Olo on paljon rennompi. Ymmärrän ruoalla olevan iso merkitys sikiön kehitykseen ja terveyteen, mutta olen vielä tarkemmin sisäistänyt sen, että pieni lipsahdus ei tapa. Kerran tai kaksi nautittu yksi kuppi kahvia yli rajojen ei tapa lasta. Syön perunoita, ja sitä mitä tekee mieli.

Myöntää täytyy, että rentouteeni vaikuttaa myös NHS:n suositukset ja niiden suoranainen leppoisuus verrattuna aikaisemmin saamiini neuvolan suosituksiin..

NHS

NHS:n listan raskauden aikana vältettävistä ruoista löytyy täältä englanniksi.

Juustot

Vältettävien listoilta löytyvät homejuustot ja esimerkiksi chevre-juusto, joka on homeen avulla kypsytetty vuohenjuusto. Muut juustot ovat turvallisten listalla, kuten edam, mozzarella, raejuusto, fetajuusto ja vuohenjuusto. Väärinymmärrysten välttämiseksi – ne vuohenjuustot ovat sallittuja, jotka on valmistettu pastöroidusta maidosta.

Maksa, pateet, raa’at tai vain puoliksi kypsennetyt kananmunat sekä liha

Vältettävä. Tämän lisäksi myös tietyt makkarat kuten salami ja pepperoni, sillä niitä ei välttämättä ole kuumentamalla kypsennetty.

Kuitenkin valmiiksi pakatut kinkku- ja kanaviipaleet yms. ovat turvallisia.

Kofeiini

200mg on NHS:n suosittelema raja päivittäiselle kofeiinin nauttimiselle. Tämä tarkoittaa sitä, että päivän aikana saa kahvia juoda 2 kuppia, kofeiinipitoista teetä 4 kuppia tai kaksi tölkkiä energiajuomaa. NHS suosittelee vähentämään kofeiinipitoisten tuotteiden juomista, mutta muistuttaa myös, ettei haittaa vaikka joskus menisikin kahvia tai jotain muuta kofeiinipitoista yli suositusten.

Multivitamiinitabletit ja kalanmaksaöljyt

NHS suosittelee välttämään, ettei raskaana olevan nautittua liikaa A-vitamiinia. Raskaana oleville tehdyt vitamiinilisät ovat OK.

Kala

Kalaa suositellaan syömään raskauden aikana, sillä se on terveellistä niin odottavalle äidille kuin hyväksi vauvan kehitykselle. Ainoat kalat, mitä NHS suosittelee välttämään, ovat hai, miekkakala ja marliini. Tonnikalaa saa syödä, mutta suositellaan rajoittamaan määrää neljään tonnikalatölkkiin viikossa.

Kypsennettyjä äyriäisiä ja muita mereneläviä saa raskaana ollessa myös syödä.

Sushi

NHS ei kiellä sushin syömistä raskaana olevilta. Täysin huoletta voi odottava äiti NHS:n mukaan syödä kypsennettyjä mereneläviä, kuten kypsennettyä ankeriasta (unagi) ja katkarapua (ebi). Tämän lisäksi avokadolla ja kurkulla täytetyt sushit sekä kananmunasushit ovat turvallisia.

Muutkin sushit ovat turvallisia, jos kala on tuoreeltaan pakastettu.

Maitotuotteet

Turvallisimpia ovat iskukuumennetut ja pastöroidut maidot. Jäätelöt ovat OK, sekä kaikenlaiset jugurtit.

Yrtti- ja vihreätee

Näiden turvallisuudesta raskauden aikana on vain hyvin vähän tietoa, joten NHS suosittelee juomaan näitä kyseisiä teetä maltillisesti.

Lakritsi

Lakritsi on turvallista raskauden aikana.

Suomessa neuvotaan välttämään

  • Kursivoidut puuttuvat NHS:n listoilta
  • Lihavoidut eroavat NHS:n suosituksista

Raskausaikana vältettävien elintarvikkeiden lista Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta.

  • Inkivääriä
  • Kofeiinia (Suomessa saa juoda enemmän – tosin ei ollenkaan energiajuomia)
  • Kalaa (turvallisinta seiti)
  • Kolesterolia vähentävät kasvistanolit
  • Keinotekoiset makeusaineet
  • Korvasieni
  • Lakritsi ja salmiakki
  • Tyhjiö- ja suojakaasupakatut, graavisuolatut ja kylmäsavustetut kalatuotteet, pateet ja mäti
  • Pastöroimaton maito ja maitotuotteet
  • Maksa
  • Pellavansiemenet ja pellavarouhe
  • Raaka liha
  • Rohdosvalmisteet (teet, yrttiteet, yrtit, ravintolisinä käytettävät yrttivalmisteet)
  • Suola
  • Ulkomaiset pakastemarjat

 

Voi tietysti olla, että NHS on Suomea jäljessä ruokarajoitteidensa kanssa. Mutta minusta näin on parempi. On parempi olla stressaamatta.

Terveisin,

Stressimamma


When you are pregnant, you will be quickly told what to and not to eat during pregnancy. Funnily enough, these ”foods to avoid” – lists differ between countries. As an example, Finland is way more strict with foods to avoid than the UK.

I used to stress a lot about my eating when I was pregnant with Elsa. All the recommendations from health care professionals were law to me, not just a friendly guideline.
Now?

Well, I do not eat the risky food, but I enjoy eating more. And I eat what I would like to have, without overthinking it if it’s okay for the baby and me. I reckon it is better this way.

rakkaudellam

Avainsanat

Kommentit

Kummipoikani äiti on ukrainasta. Meillä on samanikäiset lapset. Ukrainassa alle 1v saa syödä huomattavasti suomalaislasta vapaammin. Seuraavat Suomessa kielletyt/vältettävät tuotteet alle 1v lapselle ovat Ukrainassa sallittuja: pinaatti, kaali, mansikka, lanttu, punajuuri, syötävät sienet Mielestäni on hassua miten paljon 1v ruokailua rajoitettaan suomessa. Sanoohan terve järkikin että pienelle lapselle ei kerralla kannata syöttää kahta litraa mansikoita tai puolikasta kaalia? Tuskin muutamasta mansikasta haittaa olisi 🙂 Välillä on hyvä kyseenalaistaa hyvässä hengessä suosituksia, sillä joka maassa ne poikkeavat toisistaan. Ja kukaan tuskin kuollut pinaattikeiton yliannostukseen?

Meriannen

Sen maalaisjärjen perään kuuluttaisin minäkin! Kaikkea kohtuudella, pienissä määrin – mansikalle, kuten monelle muullekin, voi pieni olla allerginen – mutta pienellä määrällä kokeilemalla sekin selviää!

Kiitos ihanasta kommentista! On ollut varmaan tosi mielenkiintoista verrata Ukrainan ja Suomen välisiä kulttuurieroja vanhemmuudessa, niin kasvatuksessa kuin vaikkapa näissä ruoka-asioissa!

Brittien ja suomalaisten käsitys lakritsista lienee sen verran erilainen, että selittää tuon listalta puuttumisen. Suomalaisessa ”aidossa” lakritsissa on huomattavasti suurempia määriä lakritsia ja siten myös glykyrritsiiniä, siinä missä brittilakussa usein on vaan hieman lakritsiuutetta makua antamassa. Juurikin kyseisen glykyrritsiinin takiahan lakritsijuurta on aikanaan käytetty mm. aborttilääkkeenä.

Meriannen

Samalla tapaa kuin persiljakin (mitä ei löytynyt kummaltakaan listalta)? Jännä! Ja tätä mietin myös tätä kirjoittaessa, koska kulttuurierot vaikuttavat ruokaankin ja niiden sisältöön, mikä voi selittää joitain näitä eroja!

Hyvä pointti, kiitos Kukka! <3

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.