Äiti elämää
12.8.2014

2kk taukoa salitreenistä ja silti hyvässä kunnossa – mikä on salaisuuteni

2kk taukoa salitreenistä ja silti hyvässä kunnossa – mikä on salaisuuteni

Kävin edellisen kerran salilla hieman kisojen jälkeen noin kesäkuun puolessa välissä. Olin todella hyvässä kunnossa tuossa vaiheessa ja sen jälkeen kävin kaksissa kuvauksissa salilla eikä niitä kertoja voi treeniksi kutsua ja tosiaan nyt elokuun 11. päivä kävin sitten oikeasti salilla eikä kunto vieläkään mikään huono ole. Vaikka tämäkin pyörähdys oli aika pikainen käynti (lähtö myöhästyi ja kotiin oli kiire Milan iltapuurolle) mutta kyllä se oli tehokas kuitenkin kun nyt on reidet jo niin kipeet että… Mä kuulun niihin kenellä lihakset ovat kipeimmillään 2 päivää kovan treenin jälkeen. Treeniin kuului jalkaprässi, etureisilaite ja maastavetoja ensin suorin jaloin ja sitten ns normaalisti. Kiitos jälleen Elixian lapsiparkille että pääsin salille kun inspiraatio  iski. Isi oli taas vaihteeksi töissä eikä olisi voinut olla Tirrin kans =)

Mutta siis oon omasta mielestä hyvässä kunnossa vaikka salilla ei ole tullut käytyäkään.. mikä on salaisuus? Sen täytyy olla ruokavaliossa ja toki siinä että vaikka en salilla käy niin en kuitenkaan makaa sohvalla sylkemässä kattoon.

Käyn ratsastamassa vähintään kerran viikossa, teen silloin tällöin vaunulenkkejä tyttäreni kans, kävelen tyttäreni perässä, kannan kauppakasseja, käytän portaita kun se on mahdollista, siivoan välillä lisäpainojen kera ja kaikenlaista perus liikkumista mitä arjessa nyt tapahtuu.

Mutta lisää tuosta ruokavaliostani. Se ei todellakaan ole mitään tiukkaa ruokavalion noudattamista, mutta katson kuitenkin mitä suuhuni laitan ja kun tarve tulee tiukennan linjaa. Syön jäätelöä, pullaa, kakkuja, keksejä ja lakua mutta karkkia tai suklaata en ole syönyt nyt neljään vuoteen. Päätin yhden dietin jälkeen jättää karkin ja suklaan pois, olin tuolloin ollut 3kk ilman niitä ja koska kehoni ei niitä tarvitse päätin olla ilman jatkossakin (onpahan jokin herkku pois). Kokeile sinäkin, jätä joku herkku mistä tosi paljon tykkäät tauolle ainakin 2kk ajaksi sen jälkeen katso otatko sen takaisin vai pärjäisitkö ilman. Olin itse todella kova syömään karkkia ja varsinkin suklaata. Maraboun daim levy ei kauaa ehtinyt sormissa sulaa, fazerin sinisestä puhumattakaan.

Mulla on päiviä jolloin syön enemmän herkkuja ja sitten tulee olo että nyt tämä ei ole hyväksi ja vähennän. Tai jos ei tule olo niin  peilikuva alkaa huomautella että jätä herkut vähemmälle ja tottelen sitä.

Varsinainen ruoka on kans muuttunut terveellisemmäksi tässä fitness vuosien varrella. Suosin salaattia tai kasviksi lisukkeena pastan tai perunan sijaan tai siten että niitä on enemmän. Syön pienempiä annoksia. Syön aina 3h välein. Myös välipalat ovat terveellisiä, hyviä välipaloja on esim rahka+banaaani, rahka smoothie, leivän sijaan riisikakkuja (päällä leikkelettä ja juustoa) tähän väliin herkkuvinkki: laita riisikakun päälle hilloa NAM! Protskupatukat on kans ihan ok välipala välillä (star nutrition goodlife –mint temptation on super hyvää se menee myös kahvileipänä)

Aamuisin syön aina kaurapuuron ja iltaisin aika usein proteiini pannarin. Puuroon vinkki: laita ”voisilmäksi” kookosöljyä esim Cocosal jota ite käytän.

Jos sulla ei aina urheilu innosta niin pidä huoli edes ruokavalion siisteydestä se on se salaisuus!

Ja tähän loppuun sopii hienosti sponsorini Fitnesstukun tunnuslause:

Get Fit, Stay Fit

Kun olet kerran treenannut itsesi huippukuntoon on tuon kunnon ylläpito helpompaa kuin aina tavoitella ok kuntoa.

Tsemppiä!

Tässä kuva tältä illalta (kroppa on kunnossa mutta naamasta en voi sanoa samaa, siksi tällainen kuvakulma hahahaha)

Mari Valosaari

Avainsanat

Kommentit

Moi!

Mitä lisäravinteita käytit raskausaikanasi?

Eiköhän syy sille, ettet ole ”lässähtänyt” salitauosta riippumatta ole ihan vaan se, että sulla on niin rautainen pohjakunto ja lihaksisto, joka on useamman vuoden työn tulos. Ei sellainen kroppa vielä ”häviä” parin kk tauon aikana! 🙂 Päinvastoin, tauko voi jopa tehdä sun kropalle ihan hyvää…

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Monesti jos terveysaiheisessa blogissa on erimieltä bloggaajan kanssa kommenteissaan saa kärkkään ja agressiivisen kommentin takaisin hirveän puolustelun kera. Kaikkea hyvää sulle ja perheellesi 😉

Ei pasta ja varsinkaan peruna ole epäterveellistä. Ihmetyttää käsitys, mitä monet fitness- tyypit tuo esiin että hiilihydraatit olis epäterveellisiä. En myöskään ymmärrä logiikkaa että syöt keksejä, kakkuja ja lakua yms ja karkinsyöntiä kehotat välttämään. Samat sokerit saa myös nuista herkuista 😀

Hei Max!

Ei tietenkään ole, enkä mielestäni sitä väittänytkään. Pahoittelut jos sellainen mielikuva tuli. Itse en ole koskaan ollut hiilihydraatittomalla ruokavaliolla ja hiilari on mielestäni super tärkeä osa ruokavaliota. Mutta missä määrin sitä nauttii niin olen sitä mieltä että hieman vähempi on parempi (ja tämä on nyt sitten tietenkin vain minun näkemykseni eikä mikään ainoa totuus)

Logiikka karkin ja suklaan pois jättämisessä on se että onpahan pari juttua vähemmän mistä sokeri tulee niinkuin kirjoitinkin (tiedän kyllä että esim kakussa on aivan samaa sokeria) karkit ja suklaa pois myös siitä syystä että niitä on niin helppo ostaa ja syödä koska vaan missä vaan.

Saisiko tuota proteiinipannarin ohjetta? 🙂

Olisin tehnyt siitä ”virallisen” ohjeen tänään mutta kananmunat oli loppu. Teen sen tässä joku ilta. Mutta lyhykäisyydessään 3 kananmunan valkuaista, 1 mitallinen proteiinijauhetta, vähän kaurahiutaleita, paistetaan pannulla molemmin puolin hetken aikaa. Ja päälle olen laittanut jotain lasten hedelmäsosetta (ruusunmarja tai marjaisa banaanisose super hyviä)

Paistossa käyrän kookosöljyä

Tai jopa käyTän 😀

Kiitos ohjeesta 🙂 Vois kokeilla tolla heti huomen illalla. Itse haluisin leivän pois iltapalasta ja kovasti miettiny millä muulla saan pidettyä nälän loitolla yön yli, puurokaan ei enää illalla houkuttele kun sen aamupalaksi vetäsee.

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.