Kotitalouskriisi
26.6.2015

Tyttö sinä et haise

Tyttö sinä et haise

Terveyssidekohun mukana pinnalle nousi kemikaalicocktailin lisäksi muutama muukin harmillinen asia.

1. Sinä haiset
Alwaysin vastausviestissä minua ihmetytti etenkin tämä kohta:  ”Luonnollisesti tarkoituksenamme ei ole vihjata, että naiset haisisivat kuukautisten aikana tai, että se olisi jotenkin luonnotonta tai hävettävää.”

Tuntuu, että sidevalmistaja puolustautuu. Luulen, että tätä lausetta on jouduttu käyttämään tv-mainoksen aiheuttaman palautteen takia. Always-tuotteiden mainos väittää, että naiset haisevat pahalle kuukautisten aikaan. Mainoksen nainen ei voi mennä tanssimaan, sillä haisee pahalle. Mutta kas, kun hän laittaa Alwaysin, voi mennä lasikoppiin ihmismassan keskelle tanssimaan. Mies voi jopa groovata niin, että kyykistyessään miehen nenä osuu naisen haarovälin tasolle. Ja tanssi jatkuu!

Tämähän ei pidä paikkaansa ja sen aikuiset naiset tietävät. Mutta mitä ajattelee mainoksen nähnyt kaksitoistavuotias tyttö, jota vähän nolottaa ja pelottaa muutaman vuoden päästä alkavat kuukautiset. Sen lisäksi, että sitten valuu kerran kuukaudessa outoa punaistä möhnää, lisäksi vielä haisee pahalle? WHAT. Jos tänne palstalle joku lapsukainen nyt on eksynyt, niin voin taata, että sinä et haise nyt etkä aikuisena. Mene tanssimaan vaan!

Toisin on, jos käyttää hajustettuja siteitä. Ne tuoksuvat niin voimakkaasti, että taatusti koko luokka tietää kenellä on kuukautiset. Vai mitä aiot kertoa, kun joku kysyy uudesta parfyymistäsi? Ehkäisykeinonakin nämä tuotteet toimivat. Jos hajusta saa aikuinenkin päänsäryn niin eiköhän siimahäntien suuntavaisto tällä tuoteselosteella sumene.

2. Sinä olet väärässä ja höpsö
Alwaysin lähettämässä viestissä häiritsevää on myös, että Always kehuu tuotteen ominaisuuksia, vaikka palautteen antaja kertoo saanensa siitä vakavia oireita. Alwaysin vastaus on: mene lääkäriin, jos et kestä tuotettamme!

Always puolustautuu selittämällä, että tällaisiä terveydelle selvästikin vaarallisia siteitä on tehty kuluttajien toiveesta. Keneltä asiaa on kysytty? Teineiltä, joita on ensin peloteltu kuukautisten hajulla? Kehitysmaissa asuvilta naisilta, joilla ei ole mahdollisuutta pitää huolta hygieniastaan?

3. Sinua saa vähän huijata
Mielestäni vastuullinen valmistaja ei valmista vaarallista tuotetta, vaikka kuluttajat sitä pyytäisivät. Varsinkin terveyteen liittyvä tuote, joka on välttämätön, ei saa aiheuttaa haittaa. (Moni on kysynyt, kuka ylipäätään enää kuukupin keksimisen jälkeen käyttää kuukautissiteitä. Vastaus on: kaikki synnyttäneet naiset. Jälkivuotoon ei voi käyttää tamponia tai kuukuppia.) Se, että laskuvarjon valjaat vähän hiertävät, on hyväksyttävän rajoissa. Mutta se, että kuukautisside aiheuttaa pahoinvoitia, astmakohtauksia, häpyhuulten ihottumaa, on jo aika paksua. Ympäristöaspektista en jaksa edes aloittaa. Kaikki varmasti tietävät, että turhien kemikaalien valmistaminen aiheuttaa päästöjä ja lisäksi nämä kemikaalit kasaantuvat luontoon.

Erityisen huolestuttavaa tässä on, että moni on kommentoinut saaneensa oireita myös tuotteista, joissa lukee perfume free. Voi tietenkin olla mahdollista, että haju on tarttunut muista tuotteista näihin hajusteettomiin tuotteisiin.

Olen nyt jokaisen kappaleen alussa ollut huolestunut, mutta nyt olen vittuuntunut. Always kertoo viestissään ”Terveysiteemme on tutkittu perinpohjaisesti varmistaaksemme niiden turvallisuuden ja ollaksemme varmoja, että ne eivät aiheuta allergisia reaktioita, Tämä lisäksi terveyssiteidemme turvallisuus on tarkoin tutkittu puolueettoman ja kansainvälisen organisaation Skin Health Alliance toimesta. Heidän logonsa löytyy myös pakkauksistamme. Heidän puolueeton takuunsa tarkoittaa sitä, että terveyssiteemme täyttävät ihotautilääkäreiden ja tutkijoiden asettamat turvallisuus määräykset. Skin Health Alliance (SHA) on puolueeton yleishyödyllinen yhteisö, joka toimii kansainvälisten ihotautilääkäreiden, tutkijoiden, tiedemiesten ja yleisesti tervettä ihoa edistävän teollisuuden kanssa. He suovat ammatillista akkreditointia riippumattomien asiantuntijoiden dermatologista merkintää hakeville yrityksille, palveluille ja tuotemerkeille.”

Eipä tarvitse olla sherlock holmes mennäkseen SHA:n nettisivulle ja huomata, että tämä puolueeton yhteisö on ostettu ja lahjottu. Yhteisö saa rahoituksensa yrityksiltä, joiden tuotteita se akreditoi. Tuolta kohdasta standards, voi huomata, että tämä merkki toimii enemmänkin luottamukseen perustuen, ei niin, että yhdistys varsinaisesti tutkisi tuotetta. Kannattaa katsoa, kuinka esimerkiksi Joutsenmerkin kriteeristö poikkeaa SHA:n standardeista. SHA:lle riittää, että valmistaja sanoo tuotteen olevan ok.

Jos Alwaysin teknologiaa sisältävät tuotteet ovat saaneet tämän ”luotettavuutta huokuvan” vihreän sydänkiehkura-logon, voin taata, että tuolta yhdistyksestä ei ole kukaan täysjärkinen tutkinut tuotteen tuoteselosteita tai pohtinut terveysvaikutuksia, edes niitä yhdistyksen ydinalueeseen kuuluvia, dermatologisia vaikutuksia.

Jep. Tulipas avauduttua. Ja kiitos, ihana huomata, että suomalaiset ovat niin täysjärkisiä tässä hajusteasiassa. No ja vaikka joku haluaisikin hajustetta, tuskin kukaan kuitenkaan haluaa ihottumaa häpyhuuliinsa.

Ja vielä viimeinen. Tyttö olet hyväntuoksuinen!

P.S Always ja muut: Suomi (ja Ruotsi jo aiemmin) on nyt kertonut mielipiteensä hajustetuista intiimihygieniatuotteista. Älkää kuitenkaan sysätkö täällä hyllyyn jääneitä tuotteita jonnekin toiseen maailmankolkkaan. Nämä eivät ole terveellisiä kenellekään.

LISÄYS 27.6.
Iltalehden uutiset aiheesta:
Oireita terveyssiteistä – uudistus sai kuluttajat raivostumaan
Allergialiitto tyrmää haisevat terveyssiteet

Avainsanat