Yleinen
30.6.2014

Risteilyllä

Selkäni antoi myöten ja pääsimme risteilemään viime torstaina. Matkasimme Tallinnaan 22 tunnin -risteilyllä. Laiva lähti Helsingistä vasta puoli seitsemän illalla, joten torstai-iltana perheellämme ei ollut kovinkaan montaa hetkeä nauttia risteilystä. Amalia ei ollut nukkunut päiväunia eikä tietenkään nukahtanut automatkallakaan vaikka olin ihan varma näin tapahtuvan. Illan aikana ehdimme kuitenkin syömään sekä herkkuostoksille Tax-free kauppaan. Lasten leikkihuoneessa pyörähdimme myös, mutta tämä jäi aika pikavisiitiksi. Hytissä napostelimme herkkuja ja Amalia oppi aukaisemaan pistaasipähkinät ihan itse. Tyttö oli haltioissaan tästä ja saamistaan kehuista tietysti myös.

Irvistelyä omaan peiliin

Ja kaikilla oli niin mukavaa!

Hytin puhelin oli hyvin kiinnostava kapistus

Heitettiin lampun päälle pyyhe kun lampun reunat olivat niin terävät. Lamppu ei ollut tietenkään päällä. Kuvassa Amalia yrittää varovaisesti selviytyä ilman osumia

Nyt palaa päreet!

Isin kanssa risteilyohjelman tsekkausta

Amalia nyplää usein isin partaa

Amalia sai mummilta ja fafalta matkarahaa ja valitsi lelukaupasta superpallon

Aika ihania nää harjatkin on

IMG_0050 Tytöt

Poisssss!

Kyttäilyä merelle

Herkkuhetki hytissä

Isäntä

Hyvää pillimehua

Hassuttelija

Nukkumaan mennessä Amalia sai hysteerisen itkukohtauksen, joka kesti jonkin aikaa. Lopulta hän rauhoittui syliini ja nukahti. Jäin Amalian viekkuun nukkumaan ja Johnny lähti hetkeksi pyörimään laivalle. Johnny oli käynyt kuuntelemassa hyvää trubaduuria, joka soitti yleisön toivomia kappaleita. Trubaduurin lopetettua Johnny palasi perheensä luokse hyttiin koisimaan.

Aamulla heräsin jo ennen seitsemää ja ehdin laittaa itseni valmiiksi muun perheen vielä nukkuessa. Amalian ja Johnnyn herättyä lähdimme aamupalalle, josta emme hirmuisesti pitäneet. Jostain syystä minua etoi lähes kaikkien tarjolla olevien ruokien hajut enkä kerännyt lautaselleni juuri muuta kuin salaattia, paprikaa ja karjalanpiirakoita. Söin kuitenkin kaksi isoa lautasellista puuroa ja se oli todella hyvää. Amalia söi vähän karjalanpiirakkaa ja paljon raejuustoa, joka on hänen suurta herkkua. Lisäksi tyttö naposteli meetvurstia ja vieressä olevaa äitiä etoi. Saimme kuitenkin vatsamme täyteen ja lähdimme puoli yhdeksän aikaan aamulla Tallinnan keskustaan.

Olimme varanneet mukaan rattaat, mutta kyydissä matkustivat ainoastaan tavarat. Amalia halusi kävellä ihan itse ja hienosti jaksoikin. Paluumatkalla satamaan neiti kulki kiireen vuoksi isin sylkyssä, mutta muutoin koko reissu meni omin pikku jaloin satamasta keskustaan sekä myös ostoskeskuksissa. Kävimme keskustassa kahdessa ostoskeskuksessa ja näihin se aika sitten vierähtikin. Joskus haluaisin käydä Vanhassakaupungissa ja löytää niitä kaikkia ihania sisustusliikkeitä mitä Tallinnassa on.
Vinkatkaa kiltit liikkeistä jos joku Teistä tietää?

Löysin vaatteita itselleni, mutta enempi tietysti Amalialle. Johnny ei tunnetustikaan ostanut mitään.

Matkalla keskustaan

Meidän kodinhengetär ei ollut hoitanut hommiaan emännän potiessa selkää ja tästä syystä näin tyylikkäät vaatteet

Loppurahoilla Amalia osti uuden käsiveskan ja tietty Hello Kitty kaupasta

Nyt sitä sumppia pöytään!

Ihanat tuolit kahvilassa

Laivaan palatessamme menimme syömään ja söimme samassa puffetissa kuin edellisenäkin päivänä. Puffetista sai kotiruokaa sekä myös tilattavia annoksia, jotka kokki valmisti asiakkaan silmien alla. Johnny ei pitänyt kotiruuasta, jota oli edellisenä päivänä syönyt, joten valitsi tällä kertaa lehtipihvin, joka oli miehen mielestä todella hyvää. Söimme Johnnyn kanssa eri aikaan, sillä edellisen päivän ruokailu oli yhtä sekamelskaa. Amalia oli kiukkuinen eikä malttanut pysyä pöydässä ruokailtuaan. Nyt viisaina söimme eri aikaan ja ruokarauha säilyi.

Viereemme istuutui perhe kahden pienen lapsen kanssa. Lapset olivat kiukkuisella päällä ja itkivät kovasti vuoron perään. Heidän äitinsä pysyi niin rauhallisena lasten kanssa ja rohkenin kehumaan tätä tuntematonta äitiä. Sanoin hänelle, että hän saa olla ylpeä itsestään kun jaksaa olla niin rauhallinen. Itse syyllistyn toisinaan hiileilyyn ihan julkisellakin paikalla ja tämä jos joku on ihan hölmöä, sillä hermostuminen vain ja ainoastaan pahentaa tilannetta. Ihailen ihmisiä, jotka eivät menetä hermojaan ja ovat ihan aidosti rauhallisia eivätkä lainkaan takakireitä.

Massu ja uusi villapaita

Ruokailun jälkeen Amalia pääsi toiseen leikkihuoneeseen, joka oli illalla suljettu. Amalia nautti niin ja leikki todella nätisti. Ainoa kieltäminen tapahtui pallomeressä kun pallot meinasivat lentää ihan tahallaan pienempää tyttöä päin. Varoitin Amaliaa ja kun varoitus ei mennyt perille joutui tyttö pallomerestä pois eikä sinne enää menty. Amalia sai muistoksi käteensä punaisen sydämen, jonka taiteili laivan työntekijä lasten leikkihuoneessa.

Meidän tyttöjen leikkiessä isi sai ostostella laivan kaupassa rauhassa ja lopulta liittyi seuraamme leikkimään. Myöhemmin kävimme vielä porukalla ostamassa meille vanhemmille hajuvedet.

20140627_142354

20140627_142520

Kotimatkalla Amalia nukahti turvaistuimeen muutamassa minuutissa ja nukkui pitkän aikaa matkasta.

Nyt kotiin!

Hyvää purkkaa

Väsyneen näköinen risteilijä

Risteily oli ihana irtiotto arjesta ja varmasti menemme ensi kesänä uudestaan. Amalia onkin hokenut kotona jo moneen kertaan haluavansa takaisin laivalle.

Tykkääkö muut perheet reissata laivalla?

Avainsanat

Kommentit

Mulla olis vähän off-topic kysymys: Mitä olette pitäneet teidän turvaistuimesta? Oliko se Besafen istuin? Pitääkö Amalia? Meillä on uusi istuin harkinnassa ja kaikki kokemukset ovat tervetulleita.

johanna

Kyllä se on Besafe, meillä oli vauvakaukalo myös samaa merkkiä. Tosi tyytyväisiä ollaan oltu ja Amaliakin on alkanut viihtymään autossa vähän paremmin nyt vanhempana. Amalia ei ole tykännyt olla autossa enkä usko sen olevan istuimesta kiinni tai no tietty matkustaminen olisi varmasti mukavampaa kasvot menosuuntaan päin, mutta me vaihdamme istuimen niin päin vasta sitten kun Amalia ei enää mahdu selkä menosuuntaan päin matkustamaan. Ei mulla ole mitään huonoa sanottavaa tuosta istuimesta 🙂 Tää oli tällänen pikavastaus, kysele vaan lisää mitä haluat tietää 🙂

En käy. Minulla työ ja kolme muutakin lasta plus eläimet. Poikani käy kotona. Käyn noin kaksi kertaa vuodessa max.

Ok, kiva kun poikasi vierailee kotona 🙂

Amalia on niin suloinen ja ihanaa, että kehuit tuntematonta äitiä. Nyt tekee itsekin mieli lähteä laivalle!

johanna

Kiitos Iris, laivalle vaan <3 Uskon, että tuntemattomalle äidille tuli hyvä mieli, mulle ainakin tuli kun uskalsin häntä kehaista! 🙂

Kiva, että matka onnistui hyvin. Minun neljäs lapseni opiskelee Tallinnassa (kaksi vuotta jo) ja reissuni ovat ns pikavisiittejä eli muutama tunti kaupungissa tyyliin. Kaunis vanha kaupunki lumoaa aina

No sinä käyt sitten Tallinnssa varmasti melko usein 🙂

Tykätään reissata ja ehkä vähän liikaakin!! Seuraavaksi vois mennäkkin Tallinnaan. Hienosti Amalia käveli vieressä. Meillä 2v nyt sellainen vaihe, että kun pääsee itse kävelemään niin aika pian se menee juoksuksi ja sitten ei uskota yhtään kieltoja. Ja juostaan siis karkuun. Se vasta raivostuttavaa onkin! Kai tää ohi menee pian..Toivottavasti.

johanna

Reissaaminen on kivaa! Amalia käveli nätisti ja piti kädestä kiinni aina kun vaadittiin 🙂 Onneksi nää kaksivuotiaitten jutut on yleensä aina ohimeneviä!

Ja se on myös mukavaa vironmatkailussa, että nykyään Virossakin on eurot käytössä, ne on olleet käytössä alkuvuodesta 2011. Ennen oli hankala vertailla hintoja. Muistan kerrankin kun yks takki maksoi urheiluliikkeessä 1700 kruunua se tuntui kalliilta kun automaattisesti ajatteli hinnat euroiksi, olisi ollut kyllä kallis takki jos olisi maksanut 1700e.

Totta, se helpottaa kun on tuttu valuutta 🙂 Aika kallis takki tosiaan olis ollu, huh 😉

Tallinna on minun kaupunkini! Siksi meidän perhe on ottanut tavaksi käydä muutaman kerran vuodessa siellä hotellilomalla. Kaupunki on niin tuttu, ettei paineita ”katsoa nähtävyyksiä” enää ole: jos haluaa, voi vaikka maata koko päivän hotellin kylpyammeessa.
Yöpyminen hotellissa on isollakin perheellä melko edullista, joten olemme ottaneet aina ”vähän fiinimmän huoneen”. Sviitissä lasten kanssa tila tulee tarpeeseen ja esinämerkiksi kaksi televisiota ja vessaa säilyttää perhesovun 🙂

Tuollaista 22 tunnin risteilyä en ole koskaan kokeillutkaan, mutta ehkä sitä tänä vuonna voisi yrittää…

johanna

Kiitos kun jaoit perheenne tavan, tosi kivalta kuulostaa! 🙂 Josko me sitten seuraavalla kerralla koklaamme hotellia!

Oi mikä ihana vauvamasu! Oikein paljon onnea uudesta tulokkaasta! 🙂 Täällä myös odotellaan yhteistä joululahjaa. Laskettu aika 17.12.

Kiitos hirmuisesti ja onnea myös Teille <3 Saas nähdä kumpi perhe saa ensin joululahjan 😉

Onpas sulla masu jo kasvanut! Ja Amalia taas niin söpönä. Amalia on kyllä niin paljon samannäköinen Johnnyn kanssa, hassua kun toinen on ihan ”tyttöversio” isästään. 😀

Kyllä se kovasti kasvaa, ihanaa <3
Ja kiitos, Amalia on tosiaan tyttöversio isästään 😉

Millä laivalla olitte? Itse kävin kuukausi sitten myös 22h-risteilyllä, mutta on se kivempi mennä hotelliin yöksi ja kierrellä rauhassa kauppoja eikä tarvitse rehata hirveitä ostoskasoja perässään 😀

johanna

Silja Europalla! Jep tuo aika oli tosi lyhyt kiertelyyn, mutta me haluttiin yöpyä laivassa, jotta Amalia saa kokea sen. Ehkä seuraavalla kerralla vois miettiä hotellia 🙂

Oi ku ihania kuvia <3 Teillä ollu mukava reissu. Mä kanssa niin haluaisin laivaristeilylle mut vielä haaveissa vaan.