Yleinen
18.11.2016

Kun korppi vie lapsesi (aivan aiheellisesti)

Arvoisa lukija, kuten tiedämme, mainonta yleisesti ottaen on viime aikoina ollut aika lailla pelkkää paskaa. Aivan lähipäivinä asiaan on kuitenkin saatu yllättävä muutos.

Silmiimme osui aivan timanttisesti toteutettu mainospätkänen, jossa yönmusta korppi nappaa lumenvalkean tyttölapsen ja vie kauas pois. Tytön äiti seisoskelee lähistöllä, mutta ei juurikaan huomaa asiaa, koska on keskittynyt älypuhelimeensa.

Tässä visuaalisesti jylhässä ja tunnelmaltaan ainutlaatuisen vangitsevassa, nykyistä ja mennyttä nerokkaasti yhdistelevässä mainoksessa tapahtuu suunnilleen seuraavaa:

Tumma meri kohisee ikiaikaista voimaansa. Rannalla valkea lapsi, leninki liehuu tuulessa. Äiti, äiti! Minä löysin simpukan! Tule katsomaan; tule vastaan!

Äiti kuulee, vilkuttaa takaisin. Tytär rientää äidin luo, äiti kävelee vastaan. Rannalla on niin ihanaa, hiekassa voi juosta, aallot koittaa napata kiinni ja tuuli tarttuu hiuksiin.

Äiti näetkö kun mun hiukset leijailee? Äiti mulla on sulle asiaa!

Piippiip, Piippiip, sanoo äidin älypuhelin.

Höh, miksei äiti nyt katso? Se ei näe kuinka mun hiukset lentää tuulessa.

Navakka tuuli puhaltaa ulapalta, alkaa viluttaa. Horisontista liihottaa jotakin tummaa.

Äiti katso! Mikä tuolta tulee? Onkohan se joku joutsen?

Äiti rannalla ei enää kuule. Äidin vei mukanaan viekas virtuaalivirta.

Voimakkaat siiveniskut kahistavat ilmaa. Veitsenterävät kynnet takertuvat tytön hartioihin. Yönmusta korppi lentää tyttö kynsissään kauas taivaanrannan taa.

Harmaa meri jatkaa ikuista kuohuntaansa. Äiti katsahtaa ympärilleen. Tyttöä ei näy; jatkoi kai itsekseen leikkejään. Tumma aalto pyyhkii rantahietikolta lapsen viimeisenkin jalanjäljen.

Helsingin kaupunki halusi tällä mainoksella kiinnittää huomiota lapsiin kohdistuvaan välinpitämättömyyteen. Mainos nostaa esille yhden nykypäivän salakavalimmista uhista lapsen ja vanhemman välisessä vuorovaikutuksessa: digilaitteet.

On hienoa huomata, kuinka näin yksinkertaisella mainoksella päästiin pureutumaan syvälle aiheen ytimeen. Tästä osoituksena on kampanjan seurauksena syntynyt täysin suhteeton someraivo. Kyseinen mainos on nostattanut järkyttävän määrän kritiikkiä, jota tuotetaan ja jaellaan jokaisessa kuviteltavissa olevassa somekanavassa. Näissä ääriään myöten pöyristyneet, mittaamattomasti mielensä pahoittaneet ja taas kerran itse-syyllistyneet äiti-ihmiset kieriskelevät vihassaan kilometrien mittaisissa kommenttiketjuissa miltei narsistiseksi yltyvän itsesäälinsä valloissa.

Hyvä Helsingin kaupunki, haluamme vilpittömästi onnitella Teitä. You really nailed it. Sillä tämä kampanja – ja etenkin sen somekansan keskuudessa somessa herättämä sairaalloinen somedefenssireaktio, jos mikä – osoitti, että digiongelma todella on olemassa.

Ja se on vakavampi, vaietumpi ja kielletympi kuin kukaan osasi olettaa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Korppi vei someäidin lapsen synkkään metsään. Ehkäpä hyvät ihmiset löytävät hänet sieltä. (Kuva Rudolf Koivu, kirjasta Anni Swanin sadut, 1933.)

Avainsanat

Kommentit

Luin Ilta-Sanomien kirjoituksen asiasta ja meinasin kirjoittaa omaan blogiini nasevan vastineen asiasta. Eikö arvoisa Helsingin kaupungin mauttoman mainosvideon tuottaja ajattele asiaa ollenkaan äitien näkökulmasta. Miten kotiäitiys voi olla järkyttävän ja tyrmistyttävän yksinäistä. Miten päivät tuntuvat samanlaisilta tasapaksuilta aikajanan liikkeiltä ja ainoana juttuseurana on kitisevät ja kiukuttelevat lapset. Ja kun alkuun olisin päässyt, olisin paahtanut huomauttamaan, miten maalla asuvilla ei ole samanlaisia mahdollisuuksia osallistua kerhoihin ym., kun joukkoliikennettä ei ole tai se maksaa enemmän kuin mitä päivän kotihoidontuki on.

Kirjoittaminen jäi kuitenkin siihen, että samaan aikaan kun näpyttelin tekstiä kännykälläni 7,5kk poikani kaatui istuessaan lattialla. Tällä kertaa pää ei onneksi kopsahtanut kovaa, mutta havahdutti tajuamaan nolostuttavan samankaltaisuuden mainoksen äidin kanssa. Myös ”Äiti, laita puhelin pois” on välillä liiankin usein kuultu fraasi meillä. Joten kyllä, mainos osui ja upposi. (Tämän sain naputeltua sillä aikaa, kun lapset leikkivät vieressäni.)

Sutta Pakoon

Niinpä, varsin onnistunut mainos tosiaan tämä.

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.